Avokado og grapefrukt salat

Mormora mi var så glad i grapefrukt. Blandt annet.
Hun kjøpte store, sure grapefrukt. Delte dem i to, og strødde masse sukker på. Så spiste hun det med skje.
Hun hadde til og med en egen grapefrukt kniv. Jeg vet ikke om det heter det. Men det var en fiks, liten sak, med bøyd blad, som gjorde at du kunne skjære løs båtene i skallet. Noen snitt på kryss og tvers, og det var bare å meske seg med grapefrukt rett fra skallet.

Nå mellom jul og påske er sitrusfrukten akkurat sånn herlig saftig og litt sur, sånn jeg husker det. Ekstra godt synes nå jeg. Så her en dag falt jeg for fristelsen for en diger grapefrukt rundt lunchtider. Ikke med sukker og skje. Men i selskap med avokado og pistasj. En deilig kombinasjon. Som godt kan brukes som tilbehør til annen mat også. Hvit fisk, eller kylling kan jeg tenke meg er gode følgesvenner. Men akkurat her om dagen var det lunch. Og den deler jeg gjerne. 
Grapefrukt og avokado salat
1 grapefrukt
1 avokado
Valgfri grønn salat
En neve pistasjenøtter 

Dressing
1 ss dijonsennep 
1 ts flytende honning
1/2 dl saft fra grapefrukten
1/2 dl god olivenolje
Litt pepper

Frisk basilikum

Salat er nå salat. Vask, rens og skjær opp det du skal ha i. Dander og legg på fat.
Bland sammen alle ingrediensene til dressingen. Rør godt sammen. Og hell forsiktig over salaten rett før servering.

For å toppe det hele hadde jeg på litt frisk basilikum. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør