Lettvint indisk currygryte - sort of..

Planen var en lettvindt middag. Lysten sa indisk.
Sulten tilsa at marinering ikke var et alternativ. Dagen etterpå var jeg invitert bort, så det var i øyeblikket ikke et alternativ med marinering over natten og indisk dagen derpå heller. Og kanskje denne lysten ville endre seg over natten.

Sulten er den beste kokk, sies det. Og det var kanskje derfor det smakte så godt. Eller var det fordi det faktisk går an å gjøre ting litt lettvindt. På under 30 minutter hadde jeg en indisk gryte helt uten halvfabrikata på bordet.

Den ble laget litt på slump med det jeg hadde for hånden. Det vil si i grønnsaksskuffen. Og det var en blanding av grønnkål, gulrot og rødbete . Men du kan gå for kun grønnkål hvis du vil det. Eller spinat.Og en paprika. Kanskje noe helt annet.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. En oppskrift er en ide. Det sa min kloke far. Så med utgangspunkt i en oppskrift bruker jeg litt av hva jeg har. Har lært meg litt om hva slags ingredienser som kan erstattes av andre ingredienser. Prøver, og feiler litt. Og har lært meg et og annet om hva som passer sammen. Og hva som ikke passer sammen. Slikt blir det mat av.
Lettvint indisk currygryte - sort of..
400 g kylling- eller kalkunbryst 
1 ss rapsolje
3 hvitløksfedd 
1 cm frisk ingefær
Evnt 1 rød chili
1 ts garam masala
2 ts spisskummin 
1 ts røkt paprika 
1 ss tomatpure
1 løk 
1 pose grønnkål 
1 boks hakkede tomater
1 boks vann
1 1/2 dl youghurt naturell 
Bladpersille 

Til servering
raijta
chutney

ris
nan

Selve poenget her er selvsagt å få fram en smak av India. Garam masala er en indisk krydderblanding som hjelper meg med det. Blandingen kan variere, men det består stort sett av sort pepper, chili, koriander, spisskummin, kardemomme, kanel, muskat og nellik. Glass med garam masala finner du overalt i dagligvaren, eller du lager din egen.

Ha olje i en dyp panne eller kjele. Rens og hakk hvitløk og fersk ingefær. Er du glad i chili hakker du en, og har med det også. La det frese et øyeblikk. Ha i garam masala og litt mer spisskummin, og paprikapulver. Fres det inn i oljen, før du har i kalkunbryst, eller biter av kyllingfilet. Stek noen minutter. Ha i tomatpure og hakket løk. Stek enda et par minutter, så tomatpureen får frest av den litt rå smaken.

Ha en boks med gode tomater over. Ha vann i boksen, og hell over omtrent like mye vann som boksen rommer. Sett på lokk om du har, og la det få småkoke i 10 minutter.

Rør inn youghurt i sausen. Ha i resten av grønnsakene om det da er en grønnkålblanding, eller spinat og paprika. La det koke cirka 10 minutter til, eller til kalkun,- eller kyllingbitene er ferdige.
Ha over frisk bladpersille.

Og server med basmati ris, nan brød, en liten dæsj raita og en chutney. Gjerne mangochutney.

Jeg hadde rester av nan brød i fryseren. Du kan lage deg et lager ved å lese og lære her
http://minematskriblerier.blogspot.no/2015/01/stekte-naan-brd.html

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør