Plommesalat med ostefylt kylling

Alarmen var på. I samme sekund den gikk av, signaliserte jeg til første og beste tre at jeg også gikk. Forhåpentligvis sto en masai under treet utrustet med pil og bue. Klar til å redde en jomfru i mørket.
Jeg hadde glemt å hente batteriet til kamera. Men der var ikke tid til sånt nå. Her skulle solnedgangen over masai Mara nytes. Og det fikk bli uten blitz. Få minutter senere var det hele over. Og jeg kunne sette meg utenfor teltet og nyte ett glass i stummende mørke. Jeg rakk knapt en skål i solnedgangen.

Det er sånt en får bruke høsten på her hjemme. Hvor dagene nå er merkbart kortere. Sosiale medier igjen flommer over av solnedgangsbilder. Og folket elsker det! 

Det er også tiden for saft og suse. Og masse nedfallsfrukt. Det samme folket lar kråka ta frukten i hagen. Og kjøper heller på torget. Det er nå så enkelt. Jeg er kråka som gjerne stikker av frukten din. Og putter den i glass og flaske. Eller rett i matfatet. Helt rå. Eller litt stekt. 
Ostefylt kylling 
4 kyllingfilet eller lårfilet
4 skiver ost, chevre, mozarella  eller blåmuggost 
1 egg
3 ss hvetemel
2 dl brødrasp 

Plommesalat
5 plommer
3 vårløk
2 ss hakket bladpersille 
2 ss olivenolje 
1 ss balsamicoeddik 
Blandet salat
Salt
Nykvernet pepper 

I dag har jeg brukt av lårfileter fra kylling. Veldig enkle å fylle, og brette sammen. Men bruk kyllingfilet, eller svin om du vil. Skjær en lomme i kjøttet der du kan legge inn en tykk skive med ost. Bruk en ost du liker og som smelter godt sammen med kjøttet. 

Vend kjøttet i sammenvispet egg. Deretter vender du det i en blanding av mel og brødrasp. Stek i en blanding sv olje og smør i stekepanne, til kjøttet er gjennomstekt. 

Så var det salaten. Og nå er det plommetid for alle penga. En annen hag vil du kanskje bruke en nektarin, eller en pære. Uansett. Del plommene, og fjern steinene. Ha olivenolje og balsamico i en stekepanne, og gi plommene en omgang oppe i der på middels varme.

Ha de stekte plommene  og all stekeskyen over salaten din. Gjerne en lett blandet salat med vårløk. Jeg hadde noen bringebær fra siste tur som fikk være med på moroa sammen med ett par valnøtter. Ellers er det godt med råstekte poteter, eller noe godt brød til.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør