Blåbærsyltetøy med lime

Litt ut på sommeren. Akkurat i det de fleste er i ferd med å stålsette seg for jobb og lange dager. Se, akkurat der. I den lille glippen mellom ferie og tidspunktet der dagen faktisk blir effektiv. Der, er det ekstra festlig å fly. Det samme fenomenet gjentar seg år etter år. Flyene er fulle av dresser på vei hjem fra superviktig møter. Fargerike kjoler med ufattelig tunge tax free poser. Barn med mapper rundt halsen. Og du skulle tro spente blikk. Men de er mest av alt veldig bestemte. Stolte av den bragden en ensom flytur er, og med ett godt grep rundt lillesøsters hånd. Og mellom alle disse finner vi de spenteste av de spente. Globetrotterne.
Litt lenger sør i Europa kommer sommerferien for full fart inn i det vi gnir kaffe i øynene, før vi springer for å sjekke sminken. Og noen av disse turistene kommer med fly og store blikk svevende inn over sunnmørsalpene. Hadde de kunne åpne vinduet på flyet, hadde de gjort det og forsøkt å klappe fjelltindene. Eller stupt ut i fjordene, og brukt ørene som vinger. De er så spente at jeg nærmest puster lettet ut over at øynene er godt koblet fast i resten av kroppen. Og vedkommende til setet. Ellers hadde de nok falt ut. Og jeg lurer litt på om blikket mitt er det samme i det jeg går inn for landing i Italia. Hellas, Kenya eller Spania..

Noen kommer seg kanskje litt ut i den naturen som viser seg fra sin beste side i lufta, og flørter vilt og hemningsløst. Og tar de seg tida til å kikke litt ned og langs kantene kan de risikere å smake av markens grøde. For nå er det bær. Og det er sopp. Merkelig og eksotisk nok for en som har plukket før, kommer bærene og sopp i år i ujevn og uvant rekkefølge. Og i det jeg trodde all blåbæra var vissen og tørr før den rakk og blomstre, snubler jeg plutselig over mange blåbær. Store, søte og alt for gode til å gå fra noen steder. Andre steder er det helt tørt. Og siden jeg kan min Alf Prøysen, plukker jeg med meg i det jeg har om jeg ikke er forberedt. I flasker og lokk. Og kommer hjem full av bær i magen, Og med nok til å koke litt videre.
Blåbærsyltetøy med lime
1 kg blåbær
350 g sukker
Saft fra 1 lime 

Kok opp bærene. La de koke en 8-10 minutter så de slipper saften. Blåbær er gjerne så saftig at de ikke trenger ekstra vann, slik for eksempel solbæra gjør. Ha i sukker litt etter litt, og la det koke videre ett par minuttet til sukkeret løser seg opp. Rør inn saften fra en lime, eller halv sitron.

Hell over i rene glass. Skru igjen lokket.

Og hva er vel bedre nå enn å steke noen pannekaker til hjemkomne unger, og sette seg ned å få den virkelige historien? 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør