Mangolassi

Sånn fra utsiden så det ut som ett shoppingmekka. Ett sånt sted som reklamerer med at, har vi det ikke, eksisterer det ikke.
Jeg har ikke den fjerneste anelse om det stemmer. Rett innenfor døra kokte jeg over. Meter på meter, til og med i høyden med greier på bord og stativ. Små skilt som forklarer om det er til mann eller dame. Øya mine gikk i kryss, mens de prøvde å lokalisere nødutgangen. Om nødvendig ville både sko og jakke havne i en av salgshaugene.  Og det bar raskeste vei ut mens det røk SOS ut av øra, der en eller annen kjøpsgigant ønsket det skulle ryke av kortet.

Noen vil beskrive det som ett paradis der shoppingopplevelsen er litt stressende, men verdt det. Jeg bidrar til kjøpefesten med å finne første og beste lindring. Jeg trenger noe avkjølende.
Mangolassi
1 mango
1 ss sukker
2 dl matyoughurt/tyrkisk youghurt/ gresk youghurt naturell
En kvast med frisk  mynte
2-3 dl vann

Inderen vet hva de gjør når de drikker lassi til sterk mat. Når krydderet får hjernen til å koke, og sende SOS signaler via øregangen er ett stort glass vann som bensin på bålet. Litt persille, eller brød demper krydderet. Det samme gjør ett glass melk. Eller lassi.

Jeg kan drikke lassi bare fordi jeg har lyst på det. Eller fordi hodet har kokt over av helt andre grunner enn krydder i maten. Fordi de hadde en kasse søte, pakistanske mango på butikken. Eller jeg hadde en annen mango liggende. Eller trengte jeg egentlig en grunn? Det er godt og avkjølende. Og enkelt å lage.

Rens og del mangoen i biter. Ha alt i en blender, eller bruk en stavmikser og bland sammen. 

Smak til med sukker, og vann. Du kan også prøve deg med ett lite strøssel av kardemomme over.
Ha i glass. Og drikk det! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør