Plommechutney

Det var en våt og regnfull dag. Tungt regn, som gjorde at plommene simpelthen datt fra treet som tunge regndråper, og la seg som ett teppe på bakken. Butikkene meldte at nå var folk i gang i julehandlen, for her gjelder det å sikre seg før hyllene tømmes for alt annet enn nisser og englekor.
Jeg klarer altså  ikke helt julehandel før en rekke av høstens bursdager er unnagjort og feiret. Men i visshet om at jeg kan nyte litt godt av enkelte forbredelser selv, kan jeg alltids sette over en kjele. En mulig gave. Eller ett eksperiment som kanskje må gjentas. Spiselige gaver vanker det gjerne en og annen av fra husholdningen her. Og jeg kan ikke love det blir plommechutney. Men med ett nett med plommer hentet inn fra treet til noen unevnelige kan i alle fall jeg få spise plommer i chutney form til litt ut på vinteren. Minst. Og om ikke annet, så lukter det litt av jul i kjøkkenet også. Det må være krydderene..
Om noen vil gi meg flere polmmer, er det bare å banke på.
Plommechutney
Ca 1 kg plommer
250 g eple i biter
1 hakket  rød løk
1 fedd hvitløk
1 finhakket rød chili
100 g sultaner, eller bruk rosiner
400 g brunt sukker
0,5 ts malt ingefær
1 ts malt kanel
1 ts malt koriander
0,5 ts salt
2 dl blåbæreddik, eller annen bæreddik. Eller du kan bruke hvitvinseddik

Skjær ett snitt, altså ett kryss på toppen av hver plomme. Kok opp vann, og ha plommene i, i cirka 30 sekunder. Gjør klar en bolle med isvann. Og når det halve minuttet er gått, fisker du opp plommene med en hullsleiv, og har dem rett i isvannet.
Nå er det bare å skrelle av skallet på plommene. Rens dem, og fjern også steinene. Skjær i passe store biter.

Fortsett med å skjære eple i biter, hakke løk, hvitløk, chili og sultaner. Ha så alt i en kjele. Ikke glem sukkeret. Bland inn krydder. Og helt til slutt heller du over eddik. Jeg har brukt blåbæreddiken jeg satt litt tidligere. Men du kan også bruke hvitvinseddik.

La chutneyen koke opp under omrøring. Senk varmen noe, og la chutneyen putre og kose seg videre til den tykner. Rør litt av og til. Men stort sett gjør dette seg selv nå.

Når chutneyen er klar, heller du over på rene, varme glass.

Oppbevar uåpnede glass i mørke på ett tørt sted. Etter åpning holder den seg godt, og ganske så lenge i kjøleskapet.

Prøv den på kjøtt, kylling, eller rett og slett med lun chevre eller litt ost.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør