Bæreddik

Så var vi der igjen. Den tiden av året da folk flest er tilbake fra ferie. Det er studiestart. Og det er fadderuker. Utenfor soveromsvinduet mitt tilspisser dette dramaet seg. Han elsker henne. Hun vil bli bedre kjent. Han vil kaste seg utenfor en bro om han bare kan få av jakka. Muligens mamma blir sint. Hun gav han jakka så han ikke skulle fryse. Hun skriker hysterisk. Han banner. Hun må banne litt hun også. Noen synger litt falskt. Jeg liker musikaler best på scenen. 
Vil jeg ha sursøte drama er det bare å åpne vindu. Eller jeg kan putte det på flaske. 

Bæreddik er ikke bare frisk. Det er ganske så anvendelig. I år ble det to varianter. En med blåbær. Og en av den mer vanlige trendvarianten med bringebær.

De gir rett og slett ett løft, en smak av sommeren til salater. Prøv for eksempel på avocadosalat. Med lam. Røkt lammelår og din egen skogssmak.
Til fisk, eller til viltkjøtt. Jeg lover å komme med noen eksempler etterhvert. Men først må du sette eddiken til smakssetting. 
Bæreddik
2,5 dl rensede bær, f.eks blåbær, bringebær, solbær eller rips
3,5 dl eddik 7%
2 ss sukker

Ha de rensede bærene over i ett varmt og rent glass. Ha over eddik. Sett glasset mørkt og kjølig. Eddiken må få sette seg ett par uker før bruk. Vend litt på glasset av og til. 

Sil eddiken gjennom en sil. Press gjerne litt ekstra saft ut av bæra for å få med all smaken. 

Kok opp eddiken og sukker til sukkeret løser seg opp. Ha over på rene flasker eller glass.
Får ikke disse fin farge vet ikke jeg. Blir rett og slett glad av hele greia, og frasen om sur som eddik har aldri vært fjernere. 

Bare merk flaskene godt, og hold dem
litt unna safta. Hvis ikke kan samme frasen få ett helt nytt innhold for deg. Og det kan bli ett riktig drama. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør