Eplepannekaker med chevre og timian

Da jeg så disse tenkte jeg at dette er noe jeg måtte prøve. Jeg bare digger det når de norske eplene kommer. Og kan bruke de til alt mulig. På maten. I maten. På salaten. På tur. Helt alene. Ferske, tørka eller sylta. 
Det er en helt egen glede over den norske eplehøsten.Når jeg i tillegg er utrolig glad i ost, og veldig gjerne chevre var det litt vanskelig å unngå pannekaker. Noe som i grunnen inntreffer svært sjeldent.. 

Disse eplepannekakene kan brukes som frokost, lunch, middag eller kvelds. Og jeg pimpet dem opp litt med quinoa og havre. Deretter fant jeg fram eplechutney for å tilføre litt styrke i det søte og sure. Og slik endte det opp som en rask og god middag!
Eplepannekaker til 2
2 dl mel
2 dl melk
1 egg
1 ts bakepulver
1 ts salt
1 eple
100 g chevre
1 kvast timian
flytende honning

Dette er utgangspunktet.. Bruk helt vanlig hvetemel, eller ha i litt grovmel. For å gjøre det hele litt mer mettende kan du bruke havregryn som du kjører til mel med en stavmikser. Ha bare høye nok kanter på bollen, så det ikke fyker havregryn utover hele kjøkkenet. Jeg hadde også i quinoa i melblandingen min siden de skulle få være middag. Er du glutenallergiker bruker du glutenfritt mel.

Det samme gjelder melka. Bruk melk av en type du liker, eller tåler. Vanlig melk, soyamelk eller mandelmelk. Kokosmelk er også ett tips vel verdt å prøve ut. Da steker du pannekakene dine i koksolje idtedenfor smør når du kommer så langt.

Visp sammen egg og melk i en bolle. Og tilsett det tørre litt etter litt mens du visper videre. Få ut alle klumpene.

Vask eplet, og fjern kjernhuset. Riv eplet med ett rivjern, eller i en blender. Ha det revne eplet i røra. Det gir en herlig, litt syrlig smak til pannekakene.

Stek små pannekaker på middels varme. Stek til de begynner å boble, før du snur dem i panna. Legg på en skive med chevre, og stek videre til osten er varm.

Server med flytende honning og frisk timian. Jeg hadde også på en liten skje med eplechutney og fikk med det litt krydra smak med det søte og syrlige.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør