Eplekake

Jeg tror vi skal lage eplekake på mat- og helsetimene neste gang, fortalte min datter meg. Men, la hun til. Den er sikkert ikke like god som din. . Oppskriften mente hun måtte være hentet fra oldemor eller noe slikt, siden damen var så glad i søtt og syndig. Og kaken er jo visserlig både søt, og sikkert syndig i enhver kur den også. En familiehemmelighet mente hun det i alle fall måtte være.
Egentlig ligger vel hemmeligheten i at jeg satt klistra til diverse TV-kokkers kunster, og sugde til meg det jeg likte av oppskrifter. Ja, ja.. Det skjer i de beste familier. Og en av disse TV-kokkene kan ta æren for minst to av kakegjengangerne på kjøkkenet mitt. Men jeg lar gjerne dattera tro noe annet. Ei lita stund til, og lar kakeoppskriften gå videre i familien.
 Og hos andre som fikk lyst på.

Eplekake
125g mykt smør
125g sukker
125g hvetemel
1ts bakepulver
2 egg
2ss kaldt vann
4-5 epler
sukker
kanel
mandler, nøtter

Sett stekeovnen på 180 grader. Vask og rens eplene. Fjern kjernehuset, og skjær i båter eller skiver.


Visp sukker og smør hvitt. Sikt inn hvetemelet, og rør inn sammen med bakepulver og deretter egg. To spiseskjeer med kaldt vann røres inn til slutt.

Hell røren i en smurt form, 18-20cm i diameter. Legg over epleskivene, eller bitene dine. Dryss over sukker og kanel. Og om du ønsker det også hakkede mandler eller andre nøtter.

Stek på nederste rille i 35-40 minutter.

Nytes med de som liker slikt med litt vaniljeis, vaniljesaus, eller rett og slett en kremdott.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør