Syrlig tabbouleh

At jeg liker granateple kan knapt kalles en hemmelighet. Jeg synes rett og slett granateple er skikkelig godt. Og det setter et helt eget preg på salater. Gir den siste lille finishen, crunchen og syrligheten som gjør det ekstra godt.
Så det var ikke tvil om at denne syriske varianten av tabbolueh måtte prøves. De som er kjent med kjøkkenet i Midt-Østen, kjenner tabooouleh. Den friske salaten med bulgur, persille, tomater, agurk og løk som gjerne følger med i en meze (http://minematskriblerier.blogspot.no/2014/01/rliten-smak-av-meze.html). Det er kjempegodt. Men med granateple kan jeg godt tenke meg at det blir enda bedre.

Det helt spesielle her er at bulguren ikke kokes. Den bare skylles godt i vann, og blandes med grønnsakene. Bulguren får svelle i saften fra grønnsakene, istedenfor kokende vann, og trekker dermed til seg enda mer smak av selve salaten. Og det er jo salat vi lager her.

Og så er det jo granateplet da. OIg granateplesirup. Jeg trodde det var så vanskelig å få tak, helt til jeg gikk rett på i nærmeste innvandrersjappe. Og dermed var jeg solgt. Bare prøv!
Syrlig tabbouleh
250 g bulgur eller couscous
750 g tomater
1 bunt bladpersille
1 paprika
1 løk
1/2 slangeagurk
1 granateple

3 ss granateplesirup
1 ss tomatpurè
1 ts chilipasta
2 ss sitronsaft
1,5 dl olivenolje
1 ts spisskummin
salt


Om du vil bruke bulgur eller couscous er opp til deg. Opprinnelig skal det nok være bulgur, men gå for det du har i skapet. Jeg brukte couscous, for det hadde jeg i dag. Skyll godt av i et døslag. Bruk noen minutter på dette.  Jeg lot det også ligge litt i en bolle med vann. Hele døslaget ned i, så er det enklere å helle vannet av etterpå.

Skjær opp tomater og slangeagurk, og bland sammen med bulguren etter at du har helt av vannet. Sett til side, så bulguren får trekke. La det stå i minst en halvtime.

Hakk opp bladpersille løk og paprika. Bland inn i salaten.

Rens granateple. Du skal bare bruke frøene, som vendes inn helt til slutt.

Bland sammen dressingen, og smak til. Bland dette inn i bulgursalaten.

Da er salaten klar. Som et lite måltid alene, del av en meze, eller tilbehør til fugl, fisk eller kjøøt.

Smakelig måltid!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør