Sesamfalafel

Første gang jeg fikk falaffel viste jeg ikke helt hva det var. Men det var godt. Og det var billig. Greit nok når en var student på studietur i Egypt uten alt for mye å rutte med.
Neste gang hadde jeg skjønt at dette var ren vegetarmat, og at de små kakene besto av kikerter. Jeg likte det likevel. Såpass godt at også min mor ble dratt inn på repatexkledde små rom, med tung luft og lite vinduer for å smake da vi reiste sammen i Midt-Østen.

Etterhvert har jeg  forsøkt mange varianter, som denne med søtpotet (http://minematskriblerier.blogspot.no/2016/03/falaffel-av-stpotet.html)

Men ekte falafel, det er falafel av kikerter. Egentlig ikke vanskeligere enn å steke kjøttboller, men likevel noe vi ikke gjør for ofte. Kanskje fordi falafel også går under kategorien gatekjøkkenmat i hodet jeg innehar. Noe jeg gjerne plukket med meg fra et gatekjøkken om det var for en rask studentmat, overtidsmat eller nattmat.

Nå ja. Falafel smaker nå innmari godt i grunnen. Og er en ypperlig anledning til å spise godt på en dag der jeg ikke vil ha kjøtt. Eller fisk. Eller noe annet animalsk. Fulle av gode saker som både holder deg mett og er bra for kroppen. Også er det jo belgfruktens år da.
Falafel med sesam
2 bokser kikerter
1/2 gul løk
1-2 fedd hvitløk
1-2 ss hakket, frisk bladpersille
1-2 ss hakket frisk koriander
1/4 ts cayennepepper
1/2 ts spisskummin
1/2 ts tørket koriander
1/4 ts kardemomme
1/2 ts bakepulver
1/2 ts salt
1-3 ss kikertmel, evnt hvetemel

sesamfrø
olje til steking

Jeg innrømmer det. Jeg er en slappfisk. I alle fall når det kommer til kikerter. Selvsagt burde jeg brukt tørkede kikerter, lagt disse i vann over natta, og kokt dem. Mange vil mene og påstå det at resultatet helt klart blir best på den måten. De har kanskje rett i det. Men når jeg får lyst på falafel, så er det gjerne i dag det er snakk om. Og da er de ferdig kokte fine å ha. Hell av vannet de ligger i, sil ordentlig godt, og du er i gang.

Bruk gjerne en foodprossessor eller stavmikser. Bare pass på underveis, slik at massen ikke blir alt for flytende. Den skal være litt grovkornet, men likevel henge sammen. Begynn med kikertene, løk og hviløk. Ha i de friske urtene, og hakk de sammen med farsen her. Og tilsett, og rør inn krydder og bakepulver mot slutten. Mel blandes inn med en og en skje helt til slutt, til du har en passe masse. Kanskje du ikke trenger særlig mel. Eller kanskje du får en litt for tørr masse, og trenger en spiseskje med vann i. Prøv deg litt fram.

Dekk farsen til med plast, og la den stå å sette seg en times tid i kjøleskapet. Eller lenger om det ikke er middag helt med en gang.

Bruk en skje og hendene dine til å forme små kaker av farsen. Vend disse i en skål med sesamfrø.

Ha godt med olje i en dyp panne. Du kan godt ha så mye olje at det dekker halvt opp på sidene av falafelkakene dine. Varm opp oljen, og stek falafel i omganger. Ferdige falafeler kan få renne av seg på et kjøkkenpapir.

Falafelene spises med en gang, eller du kan fryse ned, og finne fram som enkel og grei hurtigmat senere. De er bare å varme i ovnen.

Server gjerne med hjemmelagde pitabrød, f.eks disse http://minematskriblerier.blogspot.no/2016/02/greske-pitabrd.html , en salat og hummus.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør