Lakris is uten iskremmaskin

En smak jeg absolutt digger, er lakris. Ikke all lakris riktignok. Men får jeg den riktige lakrisen. Ja da elsker jeg det.
Og iskrem. Iskrem er absolutt er favoritt. Og jeg har lagt min elsk på en lakris is fra Kulinaris. Vanvittig god. Men ikke tilgjengelig sånn overalt, hele tiden.

Men med disse to dillene på samvittigheten måtte jeg selvsagt prøve meg. Valget sto mellom min kjempegode vaniljeis med egg og fløte, alt h a hjerter begjærer og ekte vanilje tilsatt lakris. Eller varianten som ikke krever iskremmaskin. Er uten egg, men med fløte og vanilje tilsatt lakris. Valget falt på den siste. Mest fordi iskremmaskinen ikke var i fryseren. Og så er det jo så enkelt da. Og nøden var stor. Jeg var i alle fall fysen...
Lakris is
6 dl kremfløte
1 boks søt kondensert melk
1/2 ts vaniljepulver 
3-4 ss lakrissirup 

Ha kremfløte og kondensert melk i en bolle sammen med vaniljepulver, og pisk til en stiv krem. Like stiv som om du lager marengs. Jeg har brukt vaniljepulver, og reduserer da mengden en del i forhold til om du bruker vaniljesukker. Smake. Er mer intens med ekte vanilje. 
Smak til med lakrissirup. Jeg har en lakrissirup fra Johan Bulow. Du finner både søte og salte varianter. Plukk deg en favoritt. De er kjempegode.
Du kan også bruke lakrispulver.
Ha isen i beger. Eller en brødform, og sett i fryseren. Minst et par timer trenger den.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør