Grønnkålchips med chili

Lillelørdag! Snart er det helg hele uka. Onsdag er lillelørddag på ordentlig midt i uka som den er. Torsdag starter langhelga, og vi stikker til en annen storby med kjæresten for sol og pils. Om du ikke stakk av torsdag, minsker arbeidsevnen betraktelig fredag rundt lunch. Det er helg, og svært demotiverende med alle som ikke er til stede. Lørdag har etter at en arbeidsuke ble redusert til fem dager i alle fall helg. Søndag er udiskutabel helg. Mandag er så nært tilknyttet helga at vi like gjerne kan strekke ut helga litt til. Mens tirsdag gir ingen mening..
Kanskje du liker å kose deg litt ekstra i helga. Likevel vil du helst leve sunt. Med seks dagers helg kan kombinasjonen bli litt vanskelig å overholde kanskje. Jeg har lest at vi ikke skal ha så dårlig samvittighet for det vi spiser. Og jeg har lest det motsatte. Jeg ser kakeoppskrifter og slankeoppskrifter presentert side om side. Tips til ei heihundrende maifeiring plassert til venstre for det litt magrere koldtbordet du med samvittighet kan serbere storfamilien mens du selv er på slanker'n.

Tvetydige signaler kanskje. Og jeg er ikke et stort fan av å pakke inn noe sunt i noe søtt. Smak er også en vanesak. Men jeg kan også bli litt fysen sånn midt i uka. Og siden jeg aldri spisser chips, må jeg ty til ting jeg har ikke skapet. Som grønnkål. Oppskrytt som snop, tenker du nok. Men du må smake på maten før du dømmer. 

Jeg fikk dekket behov for både crunch, styrke og salt. Pakket det ikke inn som den nye chipsen. Men rett og slett som det det er. Grønnkålchips med chili og salt.
Enjoy!
Grønnkålchips med chili og salt
1 pose grønnkål
3 ss olivenolje
1 ts chilisalsa
1 ts maldonsalt

Du får kjøpt ferdig renset og vasket grønnkål. Du kan jo godt skylle den likevel, men slipper å kna, rense og rive. Sannsynligheten for at grønnkålen er maskinelt renset er ganske stor, så du finner nok noen avkuttede stilker i grønnkålposen. Disse plukket jeg mest mulig ut av. Det et bladene som er chipsen.

Bland olje, chili og salt med grønnkålbladene. Nå kan du godt kna litt for å spre det godt utover bladene. Grønnkålen blir også mindre trevlete av litt god elting. Tenk en grønnsak som liker massasje.

Ha grønnkålen utover et bakebrett dekket med bakepapir. De skal ikke overlappe. 
Sett i ovnen på 180 grader, varmluft. 5-10 minutter. Ta gjerne å vend på grønnkålen en gang underveis for jevn tørking. For det er det vi gjør. Vi tørker, ikke steker.

La grønnkålchipsen få avkjøle seg og tørke ferdig på rist. Bare løft over hele bakepapiret. Det gir minst rot. Og grønnkålen blir nå helt sprø.

Og nå kan du kose deg hele helga. Seks dager til ende!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør