Energibar med kokos

Det var ikke den beste ideen jeg har hatt.. Å legge ut på tur med magen full av middag. En stor middag...
Litt senere er verden riktig nok fryd og gammen, og alle var enige om at det var en fin tur. Men neste gang, tenker jeg. Da er det litt mindre tyngde i magen, og en energibar i sekken.

Jeg har laget flere varianter tidligere. Noen husker kanskje energibarer med quinoa og bær, eller nøtte- og fruktbrød som gir akkurat den energien jeg trenger i siste bakken, før utforturen, over bekken, eller når jeg selv, eller none jeg kjenner plutselig går tom. Men nå prøves en ny variant rundt tema. Nøtter og bær er med. Litt sjokolade. Og kokos. Masse kokos. For nå er det hvit snø, snømåking  og skiturer. Masse snø å måke bort, litt færre skiturer forløpig. Men det håper jeg at ordner seg.

Energibar med kokos
1 1/2 dl kokosolje
2 ss honning
100 g smør
2 1/2 dl havregryn
2 dl hakkede nøtter, for eks. mandler, valnøtter og hasselnøtter
2 dl gresskarkjerner
1 1/2 dl solsikkekjerner
1 dl sesamfrø
1 dl tørket mango, eller annen tørket frukt eller bær
1 dl tørket aprikos
2 dl kokosmasse
1 dl kakao nibs, eller smeltet, mørk sjokolade

Du må kanskje turen innom en helsekostbutikk eller lignende, hvis du ikke har vært der. Jeg har brukt kokosolje og kakao nibs derfra. Ellers er det meste å få fatt i der du handler til vanlig.

Kakao nibs er organisk tilbredet sjokoloade, og raw food. Det har med fremstillingen å gjøre. Raw food er ikke varmebehandlet, og sjokoladen er da tørket under lav temperatur. Kokosolje er nok også kjent for mange etterhvert, og har mellomlange fettsyrer som skal gi god energi. Riktignok er det litt omdiskutert hvorvidt det er sunt eller ikke. Men her skal vi altså på tur. Vi trenger både fett og energi for å prestere. Jeg tar sjansen. Det er godt blandet ut med andre gode fettsyrer fra nøtter og frø.

Kokosoljen må smeltes i en kjele. Bruk lav varme. Dette blir fryktelig varmt.Bland inn honning i oljen når den er smeltet, og sett til side.

Smelt smør i en annen kjele. Ha i havregrynene, og rør rundt til havregrynene er gylne, og har trukket til seg mye av fettet. Sett ned temeperaturen på plata. Bland inn hakkede nøtter. Du bruker selvsagt de nøttene du selv vil, bare de er usaltet og rå. Jeg har brukt mandler, valnøtter og hasselnøtter her.

Rør også inn frø. Jeg har gresskarkjerner, solsikkekjerner og sesamfrø. Fortsett å røre inn tørket frukt. I mine er det mango og aprikos. Men du kan selvsagt velge å bruke annen frukt eller bær. Tranebær og blåbær for eksempel. Men kokosmasse må med. Ellers blir det ikke energibar med kokos.

Hvorvidt du vil ha i sjokolade ,eller ikke er valgfritt. Jeg hadde altså en pose med kakaonibs, og har i en desiliter av disse. Ellers kunne du ha smeltet mørk sjokolade i kokosoljen. Den smelta oljen med honning, og eventuelt sjokolade har du over nøtter, frukt og frø helt til slutt. Bland godt sammen, og trekk kjelen til side.

Massen skal være passe fast, ikke for tørr og smuldrete, for da vil barene bare dette fra hverandre. Trenger du litt mer fett for å få det til å henge sammen om du trenger det.

Kle en stor form med bakepapir, og ha massen over i den. Ha den jevnt utover. Bruk en slikkepott eller en bred kniv til å fordele det utover så jevnt du klarer. Legg ett nytt bakepapir over, og press det litt sammen.

Sett hele formen inn i kjøleskapet. Legg gjerne noe tungt over som presse. Det kan være melkekartonger, eller poser med sukker, mel eller annet du har stående. La formen stå i kjøleskapet sånn i minst 5-6 timer.

Del energibarene opp i den størrelsen du ønsker, og pakk dem porsjonsvis i plast. Sånn plastfilm fungerer helt fint, og det har de fleste av oss i kjøkkenskuffa. Oppbevar energibarene kjølig, og spis etter behov.

Det kan være de smelter litt i lomma eller sekken på tur, men smaken er likegod. Og ellers kan de spises som mellommåltid, etter trening, eller når du bare føler du trenger litt påfyll. Som ved snømåking.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør