Blomkålburger med feta og chili

Jeg tenkte å redde verden! Eller, kanskje det er så enkelt som at jeg liker grønsaker. Innmari godt faktisk. Så en real blomkålburger har stått på planen lenge. Den har bare ikke blitt realisert.
Det er en tid for alt. Og nå var den tiden kommet. Tidligere har jeg laget, og presentert blomkålpizza for dere, der bunnen var laget av blomkål. Innmari godt, og absolutt ikke blomstrete og blomkålaktig. En burger kunne vel ikke være noe særlig dårligere, tenkte jeg.

Jeg skal innrømme en ting, dog. Jeg synes det kan være litt kløn å få grønnsakskaker, om det nå er burger eller falaffel til å henge godt sammen i panna. Løsningen denne gangen ble ovnsstekte burgere. Ikke noe nytt fenomen for så vidt, så det føler jeg er helt innafor. Litt slappe i konsistens kanskje, men smaken er det ikke noe å si på. Og det kan være du er bedre enn meg til å forme spretne kaker.

Så her kommer det!
Blomkålburger ned feta  og chili
1 stor blomkål
3-4 vårløk
evnt en god neve råkost av gulrot, kål og purre
2-3 hvitløksfedd
50 g feta
2 ss limesaft
2 ss sriracha sterk chilisaus
en god neve frisk koriander
1/2 ts salt
1/2 dl melk
2 dl kikertmel eller hvetemel
1 egg

Appelsinsalsa
1 appelsin
5 cherrytomater
1/2 rødløk
1 vårløk
1/2 lime
1-2 ts sriracha
en klype salt

Blomkålen må kokes, eller bakes mør først. Du deler den i buketter, og gir den noen mintter med damping eller koking i en kjele. Eller har de utover et bakebrett med litt olje sprinklet over, og lar dukettene bake på 200 grader i 15-20 minutter. Bakte grønnsaker synes jeg ofte smaker aller best. Men med masse andre gode smaker her er det ikke noe i veien for å dampe eller koke bukettene heller.

Hakk opp vårløk og råkost så lenge. Du kan godt ha litt mindre vårløk, og heller bruke 1/2 rødløk om du vil. Dette var litt hva jeg hadde for hånden der og da. Råkosten kom til da jeg følte burgermassen ble litt vel flytende, og jeg valgt å fylle på med litt flere grønnsaker. Litt mer farge og konsistens der!

Når blomkålen er mør, og såvidt avkjølt er det på tide å mose den. Tilsett hvitløk, vårløk og feta og mos det hele grovt sammen. Eller ta en blender i bruk for en jevnere masse. Bland også inn limesaft, sriracha, koriander og salt. Føler du det er litt bløtt nå er det på tide å få i litt mer grønt.

Til slutt blander vi egg, melk og egg så vi får en skikkelig røre. Jeg har brukt kikertmel. Det er nemlig ganske vanlig å bruke kikerter sammen med blomkål i slike veggisburgere. Masse god protein og smak. Men jeg har altså brukt kikerter i form av mel. Har du ikke kikertmel, kan du bruke vanlig hvetemel.

Burgerene kan nå stekes i stekepanne med varm olje. Bruk en skje og ha i klatter av røra. Men siden jeg synes burgerne har en tendens til å feste seg, eller falle litt fra hverandre for meg under steking, har jeg gått for ovnsteking. Stekebrettet er dekket med bakepapir, og klattene lagt på det. Ovnen er forvarmet til 200 grader, og burgerne får 10-15 minutter i ovnen. Du kan gjerne snu litt på dem halvveis.

Mens burgerene steker har jeg gjort i stand en frisk appelsinsalsa. Appelsinene er innmari gode nå synes jeg, og den gjorde seg godt som ekstra garnityr på blomkålburgeren.

Skjær og hakk appelsin, tomat, løk og vårløk i passe biter. Ha over limesaft tilsvarende en halv lime, sriracha og litt salt, og rør sammen.

Server blomkålburgerne i hamburgerbrød, eller med stekte snitter av tortillas med salat og salsa.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør