Stekt ørret med sesamvinagrette og mango/ananas salat

Normalen er vel å komme hjem fra ferie med fregner på nesa, og inspirasjon til ny matlaging. En har kanskje smakt noe, eller sett noe helt spesielt.
Det gjorde jeg vel forsåvidt i år også. Likevel kom jeg hjem, og ante ikke hva jeg skulle finne på. Løsningen ble klassisk. Bla litt i en kokebok, og finne seg et bilde som ser fristende ut. Deretter var det å lage en versjon av det jeg hadde sett utifra hva jeg hadde tilgjengelig. Et av resultatene var dette.

Stekt ørret
800 g fiskefilet, det være seg ørret eller laks eller noe helt annet
salt
pepper
solsikkeolje

Sesamvinagrette
3 ss limesaft
1 dl nøtteolje, eller annen nøytral olje
2 ss valnøtteddik
1/2 dl sesamfrø
2 ss ketjap manis
1 ss fiskesaus
1/2 ss chiliflak

Mango/ananas salt
1 stor mango
1/2 ananas
2 ss mango chutney
1 ss frisk, hakket koriander
1 ts revet ingefær
1 ss limesaft

Jeg har startet bakerst, og jobbet meg fremover slik at det som kan trekke til seg smaker, får trekke til seg smaker mens en gjør ferdig resten..

Da har jeg altså gjort klar salaten først. Rens ananasen, og skjær i små biter. Gjør det samme med mangoen. Bland fruktterningene sammen med mango chutney, koriander, ingefær og lime. Smak til. Om du bruker en mild mango chutney kan det være du vil ha i litt ekstra chiliflak.

Deretter er det vinagretten. Stek sesamfrø i en varm, tørr panne til de tar farge. Bland sammen limesaft, olje, eddik, ketjap manis, fiskesaus, chili og sesamfrøene - og du har en vinagrette. Har du eb valnøttolje kan du droppe valnøtteddiken. Den har jeg tilsatt for å få litt valnøttsmak og syre i vinagretten. Smak til så du har en vinagrette du liker.

Fiskefiletene deler du i passe porsjonsstykker. Stek på høy varme to minutter på hver side. Har du fiskefileter med skinn steker du først med kjøttdelen ned i cirka ett minutt. Deretter 3 minutter med skinnsiden ned i panna.

Server ørret med sesamvinagrette, mango/ananas salt og kanskje ris til.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør