Raske energibarer

Det har vært flere ulike energibarer som har tatt veien fra kjøkkenbenken min, og ut på tur på fjell og vidde. Og de har virkelig fått nyttiggjort seg. Både for min egen del, og noen andres.
Disse energibarene er nok noen av de enkleste jeg lager. Med de rette ingrediensene kan de vel klassifiseres som raw food. Som først og fremst er en diett, eller livsstil om du vil, der råvarene ikke skal være kokt eller stekt. Stort sett brukes det økologiske varer. Og mange velger å være fullt ut veganske. Råvarene kan varmes opp til maks 40 grader, for tanken er at enzymene og vitaminene gi mest mulig næring, og at ingen kjemiske prossesser skal ødelegge de naturlige næringsstoffene eller skape nye bindinger.

Nok om det. Jeg er ikke helt der. Men jeg er en del på tur. Og da synes jeg det er greit å ha litt ekstra energi i lomma.

(Raw)energibarer
100 g dadler
50 g havregryn

Evnt tørket mango, bringebær, tranebær,
mandler, nøtter

Utgangspunktet for barene er rett og slett dadler og havregryn. Fjern steinen fra dadlene, og kjør dem til en jevn masse i en foodprosessor eller blender. Ha i havregryn, og la massen blendes videre. Du kan ha i et par spiseskjeer med vann om du føler massen blir for tørr.

Resten er i grunnen opp til deg, eller hva du måtte ha i skapet. Jeg har i noen hakkede mandler, tørket mango og bringebær. Du velger.

Form barer i passe størrelse, og pakk dem i litt plast eller papir hver for seg, slik at du enkelt kan ta dem med deg ut på tur, eller til trening.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør