Potetlefser

Til jul fikk jeg ei steketakke. Det har vel stått på ønskelista en stund, men inntil nå har jeg greid meg helt tint med stekepanne.
Og det er altså ingenting i veien for å steke i panne. Men når jeg nå først har fått ei takke, må den jo også brukes.

Dattera var syk, og inn kom forslag om steke lefser til henne. Hardangerlefse. Det måtte vel få fram apetitten. Jeg var klar, men dattera ville heller ha potetlefse. Et minne om nystekte potetlefser fra et museumsbesøk.

Så da ble det sånn da. Rotgrønnsaken potet i lefse måtte jo også sies å være et bedre alternativ en kun mel og smør for ei som hadde vært ganske småspist.

Jeg angret muligens litt underveis. 2,5 kg potet er en del å skrelle, og jeg er tydeligvis ikke blandt de som finner ro i  å stå å skrelle. Men det er helt overkommelig. Jeg sendte en og annen tanke til potetskrellere på storkjøkken gjennom tidene, og vips så var det i grunnen gjort.

Jeg innrømmer glatt at dette første forsøket var vel klissete, og lefsene ble ganske tykke. Ikke helt grei skuring. Men øvelse gjør mester. Kanskje jeg prøver flere oppskrifter. Kanskje jeg bare må være mer tålmodig og øve mer. Smaken var nå der. Det smaker poteter. 
Potetlefser
2,5 kg potet
200 g margarin eller smør
1/2 dl matfløte
3 ss hvetemel
3 ss sammalt rug

Skrell og kok potetene. La de få avkjøle. Jeg har brukt en slik grønnsaksmoser for å mose potetene. Men du kan også kverne dem fint. Bland inn margarin, fløte og mel. Kna det hele godt sammen. Deigen, eller mosen om du vil, skal få stå å hvile kjølig i et par timer før du gjør noe mer.

Del deigen i 12-14 emner som du kjevler ut. De skal være ganske tynne om du får det til. Cirka 30 cm i diameter. Det vil si om du har en takke. Bruker du en stekepanne blir dette flere lefser med en mindre diameter.

Stek lefsene på takke, eller i en tørr stekepanne. De skal være lyse med mørke flekker, og stekes på begge sider.

Legg lefsene oppe på hverandre med et kjøkkenhåndkle over etterhvert som de er ferdig stekte.

Når lefsene er avkjølt kan du smøre dem med det du vil, fylle dem med valgfritt fyll, eller ha dem ved siden av middagen. Lefsene kan også fryses.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør