Pasta med reker, tomat og aubergine

Egentlig var det ikke aubergine i denne oppskriften. Men jeg synes auberginen er så fin. Skikkelig pen. Nesten litt sexy. Så den blir av og til med hjem uten en videre plan.
Klart jeg kan bake den. Mose den. Fylle den opp med flere godsaker. Men akkurat denne dagen fikk den selskap av tomater og pasta. Også reker da. Det ante meg at det ville fungere. Og det gjorde det. Litt mer mettende. Litt mer grønt. Samvittigheten min var skinnende ren. Og magen ble skikkelig mett og fornøyd. Ja, jeg også. 
Pasta med reker, tomat og aubergine
500 g spagetti
1 aubergine
Salt
4 fedd hvitløk
1 boks store reker i lake
1 boks tomater
1 pk bladpersille
3 dl fløte

For å få vekk eventuelle bitterstoffer fra auberginen har jeg delt den i skiver, og lagt i kaldt saltvann. Deretter er det bare å skylle godt av, og tørke skivene litt med kjøkkenpapir. 

Sett over pastavann, og kok etter anvisning på pakken. 

Rens og hakk hvitløken. La den få surre i litt olje i en dyp panne. Del aubergineskivene i enda mindre biter, og fres de med hvitløken noen minutter. 

Sil av rekene, og ha laken i pannen sammen med hvitløken og auberginen. La det surre og koke seg inn til det halve. 5-10 minutter. Ha i en boks med gode, hakkede tomater, og la det surre og koke videre en 5-10 minutter, til mengden er halvert.

Ha i hakket bladpersille, og fløte. La det koke opp. Smak til med salt og pepper. Husk at rekelaken er ganske salt, så smak først, krydre etterpå.

Ha i rekene, men ikke mer enn et minutt eller to. Da blir de lune, men ikke seige.
Serveres nylaget og lun.
God middag!



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør