Quinoasalat med kylling, eple og tahinidressing

Enkelte dager bare blir sånn. Litt uforberedte. Og jeg sitter igjen og føler meg mer eller mindre som en benløs fugl uten vinger.
Bare småting i grunnen. Men mange små småting blir plutselig litt masse. Og alle disse små greiene og dingsene må en bare forholde seg til, og muligens løse. Og like plutselig blir middag en hektisk greie en bare må rekke.

Akkurat det er forsåvidt ikke et problem. Raske middager kan jeg. Det gjelder bare å finne en slags kombinasjon av tempo, hurtighet og tilgjengelige råvarer. Slikt kan bli både mer og mindre vellykket. Men med en liten ide om smaker som kan kombines, en dose inspirasjon og et par pusteøvelser tilgjengelig går det stort sett greit. Noen ganger, mer enn greit.

Quinoa er et sånt superfrø som er raskt å lage i stand. Og supersunt, og super godt. Kylling er noe jeg ofte har liggende til en av ukas middager. Og det er alltid litt av hvert av grønnsaker jeg bør og skal bruke i løpet av rimelig tid. Klart en lun salat alltids er et alternativ. Med litt lunk passer den godt hele året. Og med litt krydder og smaker fra Midt-Østen får i alle fall jeg i meg varmen. Og litt bedre rustet til neste lille småting som måtte dukke opp. 
Kyllingen
450 g lårfilet av kylling
2 ts spisskummin
1-2 ts røkt paprikapulver
2 hvitløksfedd
1 ss flytende honning
3 ss olivenolje

Salaten
2 dl quinoa
4 dl vann
1 eple
1/2 slangeagurk
50 g chevre eller feta
1/2 rødløk
1/2 granateple
frisk koriander

Dressing
1/2 dl olivenolje
1 ss tahini
1 ss flytende honning
saften av 1/2 sitron
salt
pepper

Kyllinglårene jeg har brukt er uten ben, og som små fileter. De blir nærmest bakt i ovn sammen med krydderne og oljen. Bland spisskummin, paprikapulver, hakket hvitløk og honning sammen med oljen. Og gni blandingen inn med kyllingen.

Stek lårfiletene på 180 grader, i en 20-30 minutter, mens du gjør i stand salaten.

Quinoa kan erstattes av couscous om du foretrekker det. Kok nå uansett etter anvisning på pakken. Ha over på et serveringsfat når det er ferdig kokt. La det avkjøle litt før du heller over dressingen.

Dressingen lager du enkelt og greit ved å blande olivenolje, tahini, honning og sitronsaft i en bolle. Smak til med salt og pepper.

Videre må du skjære eple og agurk i passe biter. Rens et granateple. Og når kyllingen er ferdig stekt, og har fått hvile litt, skjærer du også den i passe biter. Dander dette over quinoaen. Ha over godt med frisk koriander. Og server.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør