Nøttekuler med bringebær og kokos

Det nærmer seg påske, og butikkene har innledet priskrig på smågodt. Eller, priskrig er kanskje ikke helt rett uttrykk.. Prisen er nesten den samme overalt. Men den er lav. Unaturlig lav.
Heldigvis, tenker jeg, har de også senket prisen på en del andre påskevarer som appelsiner. Og jeg har fråtset og fylt opp både påskeegg og fruktfat. Synes det erigert greit å kose seg i påsken.

Samtidig er det nå sånn at det er ikke jeg som tømmer godteriskåla her i huset. Men noen typer søtsaker liker jeg bedre enn andre. Og merkelig nok er de ofte hjemmelaga,

I fjor var det av dadler, mandler, kokos og sjokolade. Så i år ble det bringebærkuler. Litt variasjon er greit. Og samtidig er det jo så enkelt.
Nattekuler med bringebær og kokos
3 dl nøtter, jeg har brukt 50/50 med macadamianøtter og mandler
3 dl bringebær
10 dadler
2 ss flytende honning
1 ts lakrissirup
Kokosmasse 

Legg nøttene i vann i alt fra noen minutter til over natten. Det er ikke absolutt nødvendig. Men det gjør nøttene enklere å jobbe med.

Ta steinene ut av dadlene. Ha alt i en blender. Jeg har altså i litt lakris. Kombinasjonen lakris og bringebær er klassisk, og veldig god. Men du kan bruke vaniljeekstrakt, eller pulver også.

Kjør sammen til en masse. Tilsett kokosmasse til røren er sånn passe fast og grei og forme til kuler. Rull kulene, og rull kulene i enda litt kokosmasse.

Oppbevar kulene kaldt i kjøleskapet. Bortsett fra når du skal spise noen da.
Gode som påskegodteri, lørdagsgodteri eller en liten hverdagsoppmuntring.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør