Tradisjonell med ribbe og saus

Der jeg kommer fra spiser vi ribbe til jul. Svineribbe. Så flyttet jeg til Vestlandet. De spiste ribbe de også. Fåreribbe. Selv om min ribbe i år er lam, og jeg kaller den em pinnekjøtt.
Bestefaren min insisterte på skinkesteik på julaften. Og kaoset var komplett. Vi snakker ikke sju slag kaker. Men middage med tilbehør til ett helt lite mannskap, der er dekket bordet med svineribbe, medisterkaker, sossiss, rødkål, surkål, pinnekjøtt, mør, kålrabistappe, skinkesteik og erter. Og saus! Glem nå ikke saus. 

Og selv om de fleste vel har sine tradisjoner. Sin måte. Skal jeg skrive litt om sprø svor og saus. 
En til to dager før jul skjærer jeg ruter i svoren på svineribba. Om den da ikke er ferdig ruta. Gni den godt inn med salt og pepper. Også ned i skjæreskårene. Beregn en 500g pr person. Det er rikelig. 

Pakk den inn i litt folie, og la den ligge kaldt til julaften. Svoren skal vendes ned. Og krydderene skal få trekke godt inn. 

Når du skal steke ribba legger vi gjerne en tallerken under midten. Det er for å jevne ut ribba, og gi den litt fall for fettet som renner av. Ha den i en langpanne med svoren opp (jeg vet en del vil starte med svoren ned, men jeg gjør ikke det)er. Hell ett par desiliteren med vann over ribba så det renner og legger seg i panna. Dekk til med folie. 

De første 45 minuttene i ovnen gir du ribba 230 grader og dekke ( folien altså) 

Skru deretter ned til 200 grader og stek videre i 1 - 1 1/2 time for tynnribbe. Opp mot 2 timer for familieribbe.  Tiden er i grunnen den samme uansett størrelse når vi snakker om ribbe. Tykkelsen er nemlig den samme, selv om vekta varierer. Bare etterfyll litt vann inne i mellom. Vannet er med på å gi sprø svor, og sjy til sausen. 

Jeg har aldri brukt grillelement mot slutten for å få sprø svor. Men er du ikke fornøyd, er det trikset. 

La ribba hvile 15-20 minutter etter steking før du begynner å skjære. Nå kan du lage saus. 

Jeg smelter litt smør i en kjele, og lager en meljevning med den. Bruk av vann og sa sjyen fra ribba for å bygge opp en saus. Du får med alle smakene fra ribba. La den koke noen minutter for å fjerne melsmaken. 

Så må du smake til. Dette er en tung saus. For å friske opp og dempe fettsmaken bruker jeg sitron. Rett og slett litt presset sitron i sausen, og den er fortsatt fyldig og litt mindre vammel i munnen. Triks to er noen dråper med worchestershiresauce. Prøv!
Smak til, og du har garantert suksess ved julemiddagen. Dagens helt inntil nissen kommer.

God jul!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør