Pad Goong Kratian Prik Thai

Dæven, for ett navn…
Det var i grunnen første innskytelse. Deretter at dette er enkelt og attpåtil godt. Så da er det bare å kjøre på. Selv om det er midt i uka, snart jul og alt det der.
Jeg detter liksom alltid tilbake til det asiatiske kjøkkenet sånn med jevne mellomrom. Og tross det truende lange navnet lot jeg meg ikke skremme denne gangen heller. En kortere ingrediensensliste skal nesten godt gjøres. Og med litt forarbeid har du en smakfull rett på fem minutter. 
Veldig bra, kjør på!
Pad Goong Kratian Prik Thai
500 g reker
4 hele hvitløk
1 ss svart pepper
litt olje
1 lime

Du trenger rå reker. Og sterk var,e.

Rens hvitløk, og kutt feddene i fine skiver. Når jeg skriver fire hvitløk, mener jeg fire hvitløk, ikke fire fedd. Pas Goong Kratiam Prik Thai er reker med hvitløk og pepper. Rett og slett, og ganske selvforklarende vil jeg tro om du kan litt thai..

Jeg bruker hele pepper. Disse knuses i en morter.

Varm opp olje i en wok. Ha i hvitløken, og stek den gyllen. Sil av hvitløken, men ta vare på oljen.

Varm oljen opp en gang til. Ha i rå reker og pepper. Stek på sterk varme i en tre minutter. Stek heller flere omganger, enn å la rekene drukne hverandre. De blir fort seige. Ha de ferdige rekene over i en serveringsbolle etterhverrt.

Ha den sprøstrekte hvitløken over rekene. Skvis over en lime. Og server!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør