Karameller med smak av..

Mulig det er ett forsøk på å bestikke nissen. Fyren er ganske skummel i grunnen.
Han vet alt. Han ser alt. Og jeg føler meg overvåket. Skikkelig ekkelt. 

Til og med når jeg tror jeg ligger alene i senga mi, følger vist fyren med. Om det er for å passe på at drømmene er anstendige, eller hva, aner jeg ikke. Men at en tyr til trøstespising av søtsaker, og bestikkelser av nissen finner jeg ikke det minste merkelig!
Karameller
1 1/2ss smør
2 ss lys sirup
200 g sukker
4 dl kremfløte (evnt 2 dl melk og 2 dl fløte)
1 ss lakrispulver eller annen smakstilsetting

Jeg har forsøkt meg på mange karamelloppskrifter. Noen blir veldig myke. Nesten som saus. Noen blir veldig harde og til fløtedrops ungene bare elsker å knekke tenner på hver jul. Disse blir perfekt myke og gode.

Smelt smør i en kjele. Ha i sukker og sirup og la det løse seg opp sammen med smøret mens du rører i gryta.

Ha over melk og/eller fløte. Jeg har i anledning jula bare fløte. Du kan erstatte halve fløtemengden med melk. Men det må fløte til. Og det må være kremfløte.

La karamellmassen koke inn på middels varme. Ikke forlat åstedet. Varmt sukker er innmari varmt og kan brenne seg. Fløte og melk koker plutselig over.

Du vil se at den tynne gule massen du ikke fatter skal bli karamell, tykner og blir gyllen i fargen. Temperaturen skal opp i 113-117 grader om du bruker sukkertermometer. Eller ta en dråpetest. Ha en dråpe karamell i ett glass kaldt vann. Når du kan forme en kule av karamellmassen, er den klar. 

Du kan tilsette smak. Jeg har i litt lakrispulver fra Johan Bulow.
Rett og slett fordi jeg er innmari glad i lakris, og ikke vil dele med nissen. Men du kan bruke litt mørk sjokolade. Lime. Havsalt. Syltet ingefær. Chili. Eller annet du lyster. Rør inn smak. Eller la det bli med fløtekaramellene.

Kle en form med bakepapir. Hell i karamellmassen, og la den avkjøle seg.
Sett i kjøleskapet over natten før du skjærer passe store biter karamell. Pakk bitene i matpapir eller cellofan så klistrer ikke alt seg sammen.

Oppbevar karamellene i kjøleskap mellom trøstespisingen. Og god jul 😊


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør