Sitronpizza


Er det bare meg som er litt våryr? Det er rart hvordan disse årstidene påvirker oss :) Våren byr på farger, lys og med det, lysten på noe frisk og fargerikt. Så da ble det til at jeg måtte forsøke med på en vårlig pizza med frisk smak av sitron.

Du kan bruke hva du vil av pesto i grunn. En klassiker er jo grønn pesto med basilikum, pinjekjerner, hvitløk og parmesan. Jeg hadde laget en pesto med grønnkål, og hadde en god slump stående igjen av den - så min pizza ble med grønnkål. Har du ikke forsøkt grønnkål i pesto anbefales det. Godt, og så så sunt da :)

Det er altså en pizza litt på slump, med det du har - og oppskriften blir sånn deretter. Bær over med meg. Se det som et tips og inspirasjon. Det er vår i lufta :)

Sitronpizza 
Pizzadeig - lag den du liker best. Jeg har brukt oppskriften på tyrkisk pide. 
En annen gang har jeg kanskje kald - og langtidshevet pizzadeig i kjøleskapet. Jeg skal komme tilbake til den i et senere innlegg.
Sitroner - godt vasket
Grønn pesto
Creme Frâiche
Mozzarella
som er en favoritt for tiden, og has over alt. Det er klart at hadde jeg brukt en grønn pesto av basilikum ville jeg nok heller gått for pinjekjerner og frisk basilikum. Basilikum kunne jeg kanskje ha hatt over uansett om jeg hadde. Det er så godt!

Lag altså den pizzadeigen du vil, kan, foretrekker eller har tid til.
Sett ovnen på så varmt du får. Minst 250 grader er bra. Og har du en pizzastein lar du den bli varm sammen med ovnen.
Form, og lag passe store bunner.
Bland creme frâiche og pesto. Dette smører du utover bunnen. 
Vask sitronene godt. Jeg har tatt og revet av skallet og hatt utover bunnen, men skjært vekk det hvite. Du kan ha hele skiver med sitron, men jeg vil gjerne ha vekk det litt bitre hvite. Legg skiver med sitron over pestosausen. Ha over skiver med herlig mozzarella. Og til slutt har jeg altså toppet det hele med den egyptiske nøtte- og krydderblandingen dukkah. Litt av en miks der altså.

Stek pizzaen midt i ovnen til den er gjennomstekt og ferdig. Typisk en 15 minutter i en ovn som min.
Et frisk kan være å forsteke bunnen 6-7 minutter før du har på saus og fyll. Du slipper brente kanter, og bunnen, også den som er begravet i fyll og fanteri, blir gjennomstekt.

Nytes gjerne i sola:)




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør