Rødbetsalat med perlespelt, feta og valnøtter

Etter at jeg fant edamebønner i frysedisken lokalt, dukket en ny delikatesse opp.
Akkurat hvor delikat eller godt det er kunne vist min datter diskutere, men jeg ble i alle fall glad. For der blandt grønnsakene lå noen vakumpakket og ferdig kokte rødbeter. Ikke sånne sylta på glass, men ferdig kokte og skrellene rødbeter. Selvsagt tok jeg med noen hjem.

Dette fenomenet med ferdig kokte rødbeter uten en masse stæsj tilsatt i en lake har jeg ikke sett siden siste tur til Portugal. Og jeg liker det. Jeg liker rødbeter. Og jeg liker at jeg ikke trenger en time med koke, eller baketid før jeg kan putte dem i maten min. Som her nå da maten helst skulle litt raskt på bordet mellom dagens må, skal og bør.
Rødbetsalat med perlespelt, valnøtter og feta
4 ferdig kokte rødbeter
200 g feta
1,5 dl perlespelt
En neve valnøtter
Saft fra sitron
Flytende honning
Olivenolje
Maldonsalt
Pepper

Det eneste som i grunnen må gjøres her er å koke perlespelten. Bergen 3/4 dl pr person, med dobbelt så mye vann. Skyll av perlespelten før koking, og la den få putre i 20-25 minutter. Du kan også bruke byggkorn her. Grynene metter godt og gir god fiber til salaten.

Kutt rødbetene i biter. Bland sammen med perlespelten. Ha over en god neve med valnøtter og flytende honning. Valnøtter og honning er gode venner. Og det hjelper mot forkjølelse. Ganske sikkert. 

Jeg har også hatt i en god neve med koriander. Jeg liker koriander, og hadde det fra før. Ellers kan jeg tenke meg at bladpersille passer godt i denne salaten. 

Smuldre over biter med feta.  Litt flaksalt og nykvernet pepper. Og helt til slutt litt god olivenolje. 

Da gjenstår det bare å spise. Enjoy!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør