Oreo ostekake

Aller først må jeg si fra om en ting. Jeg liker ikke Oreo kjeks.. 

De er i alle fall ikke blandt mine favoritter! Vi driver i grunnen ikke med å si at ting ikke kan likes..

Men verden ser ut til å være uenig med meg. Oreo er en stor hit som langt mer enn simpel kjeks. Det er is. Det er kake. Selve unamien som gir det lille ekstra i noe allerede søtt. Jeg har det nok litt sånn med lakris. Men der er dattera uenig. Lakris er så langt nede på listen av alle ting som ikke er favoritter, at det er nesten havnet under linja for hva en kan omtale som spisende.

Nok om det. Hvert eneste år har jeg gjort i stand en kake til 17 mai. Jeg bor tross alt på Sunnmøre. Men i år hadde jeg en slags fluktplan. Kun mat. Kanskje salat. Og ingen kake. Jeg burde selvsagt skjønt at sånne planer kun finnes som eksempel på ugjennomførlige ideer en ikke trenger å bruke energi på.

Utstyrt med hva vi har i skapet. Et utvalg kokebøker. Og stjerner i øya får dermed dattera plukke ut årets 17 mai kake. Og hun er enig med verden. Ei kake med kake er den utkåra. Oreo kaka. I osteversjon. Jeg liker ost. Forslaget vedtas. Og kaka. Kaka var god den. Langt bedre enn sitt rykte. Altså, det ryktet jeg har satt ut. En kan aldri dømme smaker uten å ha forsøkt. 

Oreo ostekake
Bunn
250g Oreo sjokoladekjeks
150g smeltet, usaltet smør

Ostekrem
2 plater gelatin, eller 2 ts gelatinpulver 
400g naturell kremost
3 dl kremfløte
110 g sukker
1 ts vanlljepulver, vaniljesukker eller essens
200g hvit sjokolade
100g Oreo sjokoladekjeks

Smeltet varm sjokolade til pynt

Kle en liten springform, 20-22 cm, med bakepapir eller plastfilm. 

Ha oreokjejs i en blender eller mikser, ig kjør sammen til fine smuler. Ha i smeltet smør, og bland godt sammen. Dette er unnen til kaka. Trykk blandingen ned i formen, og la den avkjøle. 

Bløtlegg gelatinen. Følg bruksanvisningen ettersom hva slags gelatin du bruker. Plater skal i kaldt vann. Senere i varmt vann. Pulver blandes ned litt lunkent vann, sveller og røres sp ut i varmt vann. Jeg er ingen venn av gelatin, men bruker pulver. For å være helt sikker på å ikke tulle det alt for mye til lager jeg i grunnen kremen først.. Er dere bedre venner gjøres første steg, altså bløtleggingen unna her. 

Bland kremost, fløte, sukker og vanilje i en bolle. Jeg bruker kjøkkenmaskinen. Visp sammen til en glatt og myk krem. 

Ha gelatinen i varmt vann, eller begynn med gelatinen her alt ettersom. 

Rør gelatinen inn i ostekremen. Deretter rører du raskt inn smeltet, hvit sjokolade. Har du ikke hvit sjokolade bare dropper du den. Hvit sjokolade er ikke blandt varene jeg finner i søndagsåpne butikker, så jeg har lager uten. Det blir både søtt nok, og godt. 

Grovhakk resten av kjeksen, og rør inn i kremen. Hell ostekremen over bunnen, og la kaken stå i kjøleskapet over natten. 

Pynt gjerne med smeltet mørk sjokolade før servering dagen derpå. Og server fornøyde gjester! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør