Urtesalt med ramsløk

Jeg har altså vært på jakt. Ramsløkjakt. I grunnen skikkelig kjedelig. Jeg vet nemlig nøyaktig hvor jeg skal gå. Men det er der ikke alle som gjør.
Og dermed får denne gørr kjedelige skattejakten, med gitt resultat, en følelse av Lottogevinst likevel. Kommentarene lar ikke vente på seg. Og jeg formelig kjenner sitringen hos den som spør. De som ikke tror det dreier seg om gress da. Og trekker litt på skuldrene. Og finner det enda kjedeligere enn meg. 

For de andre. Der er det gull. Grønt gull. Og jeg har laget pesto og olje. Og nå også salt. Urtesalt med ramsløk.
Urtesalt
2 deler urter
1 del salt

Skjønner du tegninga. Dette er enkelt. En flott konserveringsmetode. Og ei fin gave når du skal på besøk utover våren. Eller til deg selv. Basisen er den samme om du bruker av de litt tørre, neste døde urtene i vinduskarmen. Friske fra hagen. Eller, som meg, nyplukket ramsløk. Og havsalt.
Om du vil ha flere typer urter gjør du det. Løpstikke. Koriander. Basilikum. Rosmarim. Bladpersille.
Prøv deg fram. Grønnsaker som løk, paprika eller selleri er heller ikke uvanlig å tilsette. 

Ha det i en blender eller foodprocessor. Kjør sammen. Det blir en litt våt, grønn masse. Den må vi helst tørke litt.

Og da bruker jeg varmluft. Bre urtesaltet utover et bakepapir på et stekebrett. Ha i ovnen på 50 grader med varmluft. Sett døra på gløtt med en tresleiv. Og la det tørke. Det kan to timer, eller hele natten. Det kommer litt an på hvor mye fuktighet det er. 

Urtesaltet blir tørt som et knekkebrød. Så bruk sleiva eller neven og slå det i småbiter. Eller mal det rett og slett en gang til i foodprossesor. Ha på glass. Bruk som krydder til kjøtt og fisk. En teskje i frokostegget. Eller/og bruk som gaver.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør