Grønn pai med asparges og ramsløk, samt Snøfrisk

Når alt annet går til helvete - lag pai!
Jeg er ikke sikker på om det kvalifiserer til "gammelt jungelordtak", eller en gang er sant. Men det funket i alle fall for meg her.
Inne i mellom er slett ikke matlysten på topp. Selv hos en matblogger. Men så er det nå en gang sånn at mat må en ha. Og er matlysten på bånn, hjelper det med mat som ikke bare smaker godt, men ser god ut. Det er i alle fall min erfaring. Vi spiser litt med øya også, og da kan noen friske farger hjelpe litt på apetitten.

Et prosjekt som både innebærer å lage ny mat, skrive om det, og spise det kan forsåvidt også avlede det faktum at tankene egentlig er et helt annet sted på en litt grå dag. Så atter en tur ut etter skogens grønne gull, og en pose med ramsløk senere er i alle fall jeg sysselsatt en stund. Med smakfull avslutning.
Grønn pai med asparges og ramsløk
4 butterdeigsplater
20 grønne asparges
2 bunter med vårløk
2 dl matyoughurt, creme fraîche e.l
2 egg
1/2 lime
125g, 1pk Snøfrisk
Ramsløkolje
salt
pepper

Jeg har atlså gjort det litt lettvint likevel, og tydd til frossen butterdeig. Ta den ut av fryseren, og la den tine.

Legg platene på hverandre, og kjevle den ut. Her synes jeg det er greit å tilpasse deigen til en av mine paiformer. På den måten slipper du i alle fall at fyllet renner utover kanten du lager.

Ha butterdeigen i en form, eller form deigen som du vil med gode kanter. Bruk en gaffel, og prikk i bunnen. Pensle med litt sammenvispet egg.

Bland resten av egget sammen med matyoughurt, creme fraîche eller hva du nå bruker, og Snøfrisk. Personlig synes jeg disse geitostene er veldig gode i pai. Eller jeg bruker chevre. Men parmesan eller en annen fast ost som manchego eller peccorino passer også veldig godt sammen med aspargesen.
Men i dag ble det da Snøfrisk.Dette er eggestanden som du vil skal stivne i paien. Så det bør ikke være alt for tyntflytende. Smak til med salt og pepper. Jeg synes også det er friskt og godt med litt lime i.

Jeg synes det er greit å forsteke bunnen litt så den ikke blir så bløt. Bare en 4-5 minutter. Eventuelt kan du ha i halvparten av eggestanden nå, og forsteke det hele på 200 grader i 10 minutter. Det er uansett greit å gjøre det. Alle gode ting er tre - sier jeg bare. Eggestanden blir gyllen, og kanten hever seg og får litt farge.

Rens asparges og skjær av de 2-3 nederste centimeterene. Du kan godt dele de to. Asparges er tross alt ganske lange. Rens og hakk vårløk. Og bland grønnsakene med ramsløkolje. Har du ikke bruker du olivenolje. Men jeg har visserlig skrevet om ramsløkolje før.

Den lager du ved å ta en 100 ramsløkblader, og kjøre sammen med 2 dl olivenolje i en blender. Vips har du en herlig urteolje. Hjemmelaget og greier.

Når paibunnen med halve eggestanden nå er ferdig stekt, tar du ut av ovnen. Hell over resten av eggestanden, og legg grønnsakene over. Ta av litt som du senere kan bruke til å pynte opp litt, og skape litt knas, eller crunch i maten.

Stek videre i 20 minutter.
Er du i pyntehumør kan du bruke et juliennejern eller en ostehøvel for fine strimler til pynt. Ellers er det vær så god! 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør