Grillet aubergine med ramsløk, feta og salte mandler

Når været skifter raskere enn jeg skifter truser, kan en jo bli litt forvirret. Det er vår, sommer og vinter på en gang. Og det gjelder å kaste seg rundt når sola varmer, komme seg ut. Nyte, og kanskje grille.
Hjemkosten kan være preget av forfrosne fingre og en rød nesetipp. Men hva gjør vel det. Det er vår, og vi var ute! Sånn er det med den saken. Og som nordmenn flest, føler jeg meg ganske fornøyd da. Akkurat som etter en treningsøkt, eller en måned uten sjokolade.

Det siste har jeg forsåvidt ikke gjort noen spesielle forsøk på. Men jeg regner med at følelsen er omtrent den samme. Det er ikke alltid jeg føler så veldig for å spise sjokolade. Kanskje jeg er ekstra heldig der. Men det hender jeg føler veldig for å spise grønnsaker. Mange grønnsaker. Så det er slett ikke hver dag at middagen min inneholder kjøtt eller fisk.

Jeg er ingen fanatiker. Spiser i grunnen det aller, aller meste. Men jeg synes altså det er helt greit å droppe kjøtt i blandt. Og i dag var en sånn dag. Jeg hadde akutt lyst på auberginer. Og jeg hadde nylaget ramsløk olje. Urtesalt med ramløk også. Men jeg gikk for grilling. Av aubergine. Med ramsløkolje. Noen salte mandler. Og feta. Og trengte rett og slett ikke mer enn det.

Grillet aubergine 
1 aubergine
salt
1 bunt asparges
2 ss ramsløkolje
saft av 1/2 sitron
Evnt litt flytende honning
Evnt et par hvitløksfedd
100 g feta
Noen grilla og salte mandler

Du kan jo i grunnen grille de grønnsakene du vil. Jeg hadde som nevnt så innmari lyst på aubergine. Og så er det asparges sesong. Så det ble de to, sammen med et par cherrytomater. Det kunne likegjerne vært squash og aubergine. Eller gulrot.

Skjær aubergine i passe tynne skiver. For å trekke ut bitterstoffene, legger jeg skivene i et døslag, med salt mellom lagene. En 30 minutter, før du skyller av saltet, og tørker aubergineskivene med kjøkkenpapir.

Du trenger ikke grille, men kan bruke en stekepanne. Eller grillpanne om du har. Varm opp, uansett hva du bruker.

Bland sitronsaft, og litt honning inn i ramsløkoljen, og pensle grønnsakene. Smak til. Honning er ikke nødvendig, men bruk det om du vil ha litt ekstra sødme. 

Har du ikke ramsløkolje, kan du bruke olivenolje. Det går fint. Du kan jo ha i litt mer hvitløk.Om du bruker stekepanne eller grillpanne. Ramsløken er jo Nordens svar på hvitløk på en måte. På engelsk heter det også wild garlic, og du vil kjenne igjen lukta. Så med ramsløkolje på grønnsakene, bruker jeg heller litt mindre hvitløk her, men knuser et par fedd som får kose seg i panna sammen med grønnsakene. Bare rens feddene, og slå dem flate med flata på en kniv. De får sette smak, uten at du trenger å spise hele feddet. Men grillet sånn blir hvitløken ganske så god, myk og mild. 

Stek, eller grill grønnsakene noen minutter på hver side. Bruker du grill, sett på lokket. Bruker du panne. Sett i ovnen til grønnsakene er gylne. Ha over noen gode biter med fetaost, og la stå under lokk, eller i ovn til osten er lun og gyllen.

For litt mer crunch, og fordi det er innmari godt, har jeg over noen grilla og salte mandler. Mandlene skåldes. Altså du tar av skallet. Ha i en kjele, kok opp - og det er bare å smette mandlene ut av skallet. La de renne av og tørke litt på et kjøkkenpapir. Grilles i ovn med bare litt olje over på 175 grader med grillelementet i 18-20 minutter. Eller prøv deg fram på grillen. Mandlene skal være litt gylne, men ikke bli brent. Ha over litt maldonsalt når de er ferdig grillet. Kjempegode her. Som snacks. Eller i müslien jeg pleier å spise til frokost. Synes du det blir styrete kan du heller gi mandlene en omgang i en varm panne. Det viktige her er at det smaker. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør