Skreibygotto

Så var vi der igjen. Den tiden av året da skreien inntar våre farvann, og noen går i garnet. Jeg også. For jeg føler liksom at nå må jeg bare spise skrei. Det er nå den er her. Sesongvaren over alle sesongvarer, på en måte. 
Litt klønete å plukke selv. Men det tilbys turer til sjøs med sjark og line. Eller jeg kan rusle langs kaia å kjøpe med et monster av en fisk, som fyller hele kjøkkenbenken, og får resten av rommet til å fremstå som rene mordscenen. Muligens noe overdrevet.. Eller ikke. Skreien kan bli opp mot to meter lang, og veie 60 kg. 

I mindre biter kan jeg plukke med skrei fra en fiskehandel. Og når jeg samtidig hadde skikkelig lyst på risotto, grønnsaker som passet perfekt til formålet i kjøleskapet, og da denne skreibiten. Ja, da var valget enkelt. Risotto med skrei! Fiskerisotto! 

Det var bare det. Jeg var tom for risottoris. Jasminris duger ikke til formålet. Heller ikke sushiris. Det måtte bli byggotto. 
Skreibygotto for 2
0,75 dl varm fiskebuljong
0,5 dl hvitvin, Vermont, eplecider el
2 hvitløksfedd 
2 selleristenger
50 g sellerirot
1/2 gul løk
3-4 artisjokkhjerter
100-150g byggkorn 
300 g torsk
Evnt noen skalldyr, f.eks reker eller blåskjell
Bladpersille 
Sitron
Evnt noen flak med chili
Olivenolje 

Selv om jeg endte med byggotto, som da er basert på byggkorn, begynner jeg med det som heter soffritoen. Det er grønnsakene, selve basisen og smaksforsterkeren i en risotto eller byggotto. Det er gjerne hvitløk, løk og selleri. I dag brukte jeg hvitløk, løk, selleri og sellerirot. 

Kutt i små terninger. Rens og hakk hvitløk. Ha olje i en dyp panne, og stek grønnsakene til de er myke og blanke. Rør hele tiden så det ikke brenner seg. Brent hvitløk er bittert. Gi det god tid til å mykne. Gjerne en 10 minutter. 

Ha i byggryn, og rør inn. Hell over vin, eller Vermont. Jeg har tidligere skrytt av ei flaske Moscatel De Setubal, en portugisisk hetvin, jeg har brukt med hell i risotto. Den fikk duge i dag også. 

Når vinen nesten er kokt inn med soffritoen og korna, begynner du å spe med fiskekraft- eller buljong. Det er viktig at væsken er varm. Ellers kan du risikere at korna blir myke utenpå, og harde inni. 

Spe litt og litt, og rør hele tiden. Korna trenger en 10-15 minutters koketid. 

Ha i fisk og bladpersille de siste minuttene. Evntuelt noen reker, eller andre skalldyr. På denne tiden hvor skreien kommer, er også blåskjell og reker på sitt beste og konkurrerer om oppmerksomheten. 

Du kan eventuelt trekke skrei i litt lettskyet vann for seg. Bare noen minutter. Og deretter flake den over byggottoen. 

Smak til med sitron, salg og pepper. Husk at parmesan er fy fy til sjømat i Italia, og ikke fortell det til noen om du rører det i.. 

Litt olivenolje over til slutt. Og skreibygottoen er servert! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør