Kyllingboller med kaniwa

Vi har akkurat feiret fastelaven. Eller rett og slett latt være. Etter fastelaven følger blåmandag og fetetirsdag. Fetetirsdag skal vi spise egg og melkeprodukter. Og det burde gi rom for både en og to fastelavensboller. Isteden har det endt opp som Den Internasjonale Pannekakedagen. For så begynner selve  fasten, og fasten varer helt til påske! På selveste askeonsdag.
Men hva i all verden har det med kyllingboller å gjøre? Absolutt ingenting. Jeg følte bare ikke for pannekaker. Og hva er kaniwa? Rett og slett noe jeg kommer over da jeg var å handlet. Mini quinoa. Rødlige i fargen, brune kanskje, og det indikerer at det er bra. Muligens. Vil gjerne tro det. Jeg liker i alle fall quinoa, så jeg kan jo ikke la være å teste kaniwa heller. Og med kyllingbollelaging er det i det minste ett egg i. Og nøtter før fasten. Eller for smaken. Pistasjenøtter er jo godt også da. Kanskje mest kjent i iskrem. Og det er jo et meieriprodukt. Jeg tenker jeg er innafor jeg. 

Kaniwa stammer fra Peru, der det vokser godt oppe i høyden der ingen skulle tro noe kunne gro. Ikke en gang quinoa trives så høyt oppe. Den er enklere enn quinoa å tilbrede takket være størrelsen og med mindre saponin enn sin større slektning. Altså quinoaen. Det stoffet vi alltid driver å forsøker å skylle godt av før koking. Kaniwa inneholder mer protein, jern, magnesium og kalsium enn quinoa. Altså, super sunt.

Smaken er omtrent som quinoa. Altså litt nøtteaktig. Og tilbredelsesmetoden den samme. En del kaniwa og to deler vann. Kok i 10-15 minutter. Vil du fremheve smaken gir du frøene en omgang i stekepanna før koking.

Men nå var det altså disse kyllingbollene. For når du skal slå sammen litt sånn og litt sånn, av det som finnes i skuffer og skap, er saker som kjøttboller og fiskekaker genialt. Og dermed endte jeg opp med dette. Litt av hvert fra skuffer og skap. Med smak. 
Kyllingkjøttboller med kaniwa
200g kyllingkjøttdeig eller kyllingfilet
5 vårløk
10 soltørka tomater
Skall fra en 1/2 lime
1 egg
1 dl kaniwa
1/2-1 ts salt
pepper

Crust
1 dl hakkede pistasjenøtter
1/2 dl sorte sesamfrø
1/2 dl lyse sesamfrø
Begynn med kaniwaen. Den er det her som skal kokes. Du kan selvsagt bruke quinoa i steden. Eller noe helt annet. Bulgur. Couscous. Ris. Rugflak. Corn Flakes. Men med denne innledning sier det seg selv at jeg har gått for nettopp, kaniwa.

Ha alt i en blender og kjør til en farse.
Crusten lager du til i en egen skål.

Form små boller av farsen, og ha dem i bollen med crusten. Vend dem godt så de er fullstendig dekket av sesam og nøtter.

Ha kjøttbollene over på et stekebrett dekket med bakepapir. Og stek rett og slett kjøttbollene på 200 grader en 15 minutter.

Ha en salat til med for eksempel solsikkekjerner og tørkede tranebær. Eller noe friskt som granateple, eller revet gulrot. Det er i grunnen litt opp til deg.

Smakelig måltid :-)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør