Braissert lammeskank med tomat- og appelsinsaus

Av og til må en bare ty til det som er i skapet. Det kan være jeg ikke gidder å skaffe det som mangler. Er alt for sulten. Eller stort sett handler det vel bare om at jeg tenker det går bra, inntil det motsatte er bevist. Og det er jo ikke alltid. Det kan gå svært bra.
Så da jeg skulle gjøre i stand noen lammeskanker, og ikke helt hadde klart for meg hvordan, skjedde det. Det gikk bra. Så bra at det også ble gjentatt. Jeg har laget arabiske varianter med couscous og søte frukter. Men nå havnet de altså i den storte gryte. Ganske bokstavelig faktisk. Litt lett googling og et snev kreativitet med et godt resultat. 

Braissert betyr rett og slett "kokt i egen kraft". Og det gjør kjøttet både mørt og godt. Gi det litt god tid mens du driver med helt andre ting, og jeg garanterer en fantastisk middag!
Braissert lammeskank for to
2 lammeskanker
Salt 
Pepper
1/2 ts chiliflak
1/2 ts korianderfrø
1/2 ts tørket oregano

Det finnes ferdig marinerte lammeskanker hos slakteren. Eller så krydrer du litt selv. Du vil ha smak, ikke sant. Gni kjøttet inn med salt og pepper. Bland sammen de andre krydrene i en morter, og gni det godt inn i kjøttet. Du kan godt vende skankene i litt hvetemel før steking.

Varm opp smør eller olje i en kjele eller panne som også tåler å settes i stekeovnen. Det er her jeg tyr til min gode, gamle jernkjele.  Fres skankene så vidt på alle sider i gryta, så "lukker" du på en måte kjøttet litt. Og da er vi klare for selve braisseringen, eller sausen.

4 sjalottløk
3 gulrøtter
1 broccoli
1-2 fedd hvitløk
1 boks hermetiske, hele tomater
1,5 dl appelsinjuice
2 ss balasmicoeddik
salt
pepper

Grønnsakene skjærer du i passe biter. Rens, og hakk hvitløken.
Ta lammeskankene så vidt ut av kjelen. Ha i hvitløk og sjalottløk, og fres det blankt og mykt. Ha i balsamico, og la det få putre litt inn. Bruk en god balsmico!

Ha i restene av grønnsakene. Hell over en boks med gode hermetiske tomater, og deretter appelsinjuice. Her er det ofte vin i bruk i sausen. Men jeg lover deg at juice fungerer helt utmerket!

Pass på at sausen dekker lammeskankene. Du kan dekke til kjelen med et lokk, eller litt aliminiumsfolie,. Men passer du litt på, og er bortom å rører litt i kjelen av og til går det greit uten. Sett i alle fal hele kjelen inn i forvarmet ovn. Den skal stå på 150 grader, med over- og undervarme. Så lar du skankene få 2- 2 1/2 time i egen kraft. Hvor lang tid de trenger kommer litt an på størrelsen. Og bruker du lokk fjerner du det den siste halvtimen,

Når kjøttet løsner fra beinet er skankene klare.
Server med ovnsbakte poteter, saltbakte poteter, potetmos eller ris.
Og nyt smaken av å ha gjort svært lite.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør