Misobakt torsk

Jeg vet ikke om du ser på Frie Stjerners Middag? Det eneste som er sikkert er at jeg til tider blir mer og mer usikker på hvem som er stjernene. Jeg kjenner stort sett igjen kokken. Altså han som kommer inn på sidelinja og river seg i håret han ikke har. Av og til kommer også en og annen rett jeg kan få lyst til å smake. Enda oftere ikke.
Men så kom episoden der Ellen Horn slikket tallerkene, og skusepiller Kyrre Haugen Sydness kokkelerte på en måte som gjorde at jeg rett og slett siklet på sofaen. Helt i strid med den vanlige sløvingen.

Det var flere ting jeg kan tenke meg å forsøke. Men først ut kom misobakt torsk.

Miso får meg først og fremst til å tenke på suppe. Misosuppe.Og så kan du altså få tak i en misopaste på innvandrerbutikken som du kan bruke som basis til så mangt. 
Miso er fremstilt av soya og korn eller ris. Så er det tilsatt salt. Og også en sopp som gjør at blandingen begynner å gjære. Gjærsopp altså. Høres kanskje forferdelig ut. Men er i bunn og grunn ikke verre enn en blåmuggost, eller bolledeig. 

Miso oppsto i Kina for over 2000 år siden, og ble bragt til Japan av buddhistiske munker for over 1000 år siden. Så så galt kan det ikke være. Dessuten spiser vi en masse andre soyaprodukt når vi går for asiatisk mat, så her kjører vi på med et til.

100 g misopaste
50 g honning
10 g sitron eller limesaft
10 g brunt sukker
torsk til fire personer

Dressing
6 ss gresk, tyrkisk- eller matyoughurt
2 ss sweet chili says
1 lime
2 vårløk, finkahhet, eller et par ss finhakket vanlig løk
1/2 ts salt
nykvernet pepper
Salat
salat etter eget ønske, eller sommerkål
her kan du også bruke fersk fennikel

Chilisoyasaus
2 dl soyaolje
1 rød chili
2 ss finhakket fennikel
1 ss finhakket hvitløk
4 ss finhakkede urter

Del torsken i porsjonsbiter. Bland sammen misopaste, honning, sitron og sukker. Ha fisken på et stekebrett eller i en ildfast form. Smør misopasteblandingen over fisken.

Sett torsken i ovn på 100 grader, og øk eventuelt temperaturen til 120 grader. Fisken er klar når den har en kjernetemperatur på 56 grader.

Bland sammen youghurt, sweet chili saus, saft fra limen, løk, salt og pepper. Bruk youghurt av den tykke typen. Bruker du vanlig youghurt naturell kan du la den renne av seg gjennom et kaffefilter, eller en stoffduk. Jeg har brukt frisk vårløk i dressingen. Men du kan selvsagt bruke vanlig gul, eller rødløk også.

I den opprinnelige oppskriften jeg så servert var det sommerkål. Nå er det rett og slett ikke sommer. Heller en herlig blanding av alle årstider gjennom dagen. Så jeg går for salat jeg har liggende av ulike typer, og har i mer fennikel som ellers er en gjenganger her. Mer fennikel til folket! Det vil si meg..

Skyll av salaten i kaldt vann, og bland inn dressingen.

Så var det det Kyrre kaldte chiliolje. Chiliolje har jeg på boks og flaske. Men dette var sterkt preget av soya. Jeg kaller det en chilisoya.

Ha soya, chili, fennikel og hvitløk i en kjele, og kok opp. Avkjøl. Og bland i friske urter. Det var brukt dill. Jeg har brukt koriander. Bladpersille vil nok også egne seg godt her.

Har du skinnet til torsken kan du selvsagt gjøre som Kyrre og røke det for å strø over bakt og røkt fiskeskinn. Eller dropp det… Jeg bruker litt friske urter på toppen.

Server den ferdige torsken på det som så fint heter en seng av salat, med chilisoya dandert rundt. Friske urter og eventuelt sprøtt fiskeskinn på toppen.
Og så må du ikke glemme litt syre til den litt tunge soyaen. En skive eller to med sitron eller lime, så et du det.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør