Lasagne

Dattera ville så gjerne ha lasagne. Og siden jeg tror veien til barnets hjerte går via magen, valgte jeg å trå til. Eller ikke. Hadde det vært opp til henne hadde jeg sluppet med en enkel posevariant. Men sånt kan jeg ikke bry meg om.
For jeg ønsker litt mer smak på maten. Og så er det ganske greit å vite litt om hva en får i seg. Bolognese saus har jeg jo kokt og servert før. Og basisen for lasagne er nå i bunn og grunn det samme. Så jeg tok en råsjans. Med back up selskap i reserve. Jeg ante uro. Mye grønnsaker i sausen er første hint. Ost en mulig løsning. 

Smaken er fantastisk. Bildene av måltidet litt mer middelmådig. Men sånn blir det fort om du lager mat i ildfast form, er sulten og ønsker varm mat. 

Nå vel. Har du en drøy time,  som vel ikke er stort mer enn en krydderpose eller glass med det klingende navnet lasagne tar, gjør du det selv. Så mye mer smaksrik. Og veldig godt .

Kjøttsaus
400 g karbonadedeig
100 g bacon
1 gul løk
2 gulrøtter
1/2 rød paprika
125 g sellerirot
1 stilk stangselleri
3 fedd hvitløk
1 boks hele hermetiske tomater
1 dl rødvin
Kjøttfond eller kalvefond
1 dl vann
Friske og/eller tørkede krydderurter som basilikum, timian, oregano
salt
pepper
Tabasco
Balsamicoeddik 

Bèchamelsaus
3,5 dl melk
3 ss smør
2 ss hvetemel
salt

pastaplater
revet ost, som parmesan

Kutt alt av grønnsaker og bacon i små biter.
Vi begynner ellers med å steke baconterningene. Legg til side. Og stek karbonadedeig. Ha den også til side, før du steker grønnsakene i samme panne. Stek på middels varme til de er myke og blanke.

Jeg vet erfaringsmessig at enkelte ikke vil ha det de kaller klumper i sausen, eller da synlige grønnsaker. Det er lov å bruke en stavmikser eller foodproccesor for å jevne grønnsakene litt. Jeg har i en tomatboks, og kjører det litt grovt sammen. Men du velger selv. Grønnsakene kan godt ha form av små terninger videre også de, om alle synes det er greit.

Så har du i karbonadedeigen og baconet. La det få koke litt inn så mesteparten av væsken fordamper. Ha i vin, fond (eller bruk en kjøttbuljong) og vann.

La sausen få småkoke en 30 minutter. Smak til med urter og krydder underveis.
Jeg har i litt tabasco, og litt balsamico for smakens skyld.

Dette er jo i grunnen som en bolognese saus. Forskjellen ligger mye i pastaen. Vi bruker plater til lasagne. Og så den hvite sausen.

Det kan være greit å varme melken nesten til kokepunktet først. Det minsker sjansen for at det skal klumpe seg litt underveis. Smelt smør i en kjele. Ha i hvetemelet, og rør sammen. Dette blir en klump. Tilsett melken litt etter litt, og rør sausen jevn mellom hver øse. La sausen koke i 3-5 minutter for å få bort den rå melsmaken. Og så tyner den jo da. Smak til med salt.

Smør en ildfast form- Ha kjøttsaus, bèchamelsaus, revet ost  og pastaplater lagvis. Avslutt med et lag kjøttsaus, og ha over litt mer ost på toppen.

Lasagnen stekes i ovnen på 200 grader, en 30-40 minutter.
La den gjerne få hvile en 5-10 minutter før servering. Dekk bordet, eller noe.
Server med grønn salat, og kanskje litt brød til

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør