Muffins med pistasjekrem

Jeg har alltid litt ekstra forventninger til sånne høytidsdager, der ungene er med. Det være seg jul, bursdag eller morsdag. Så da jeg våknet opp morsdag lå jeg lenge og vel å ventet på å bli ropt til frokost. Eller en kopp kaffe på senga kanskje. Et kort.
Langt om lenge var alle nyheter og nyhetsfeeder sjekket. Og naturen tvang meg til å knekke meg ut av senga, og sikte på nærmeste toalett. 

Nå ja. Jeg slipper jo ikke folket lett til ved kjøkkenbenken heller. Så for å unngå røykvarsler frokost, og heller få et perfekt kokt egg akkurat slik mor liker det, ordnet jeg heller ut selv. Lettvint det. Og vekket resten av gjengen til tvungen frokosthygge.

Et håp om varmtvann i dusjen og en liten såperest i gave var egentlig forventning nok. Og etterhvert som dagen skred fram ble en oppskrift fra Oliviers testet ut. Som en gave til meg selv. Jeg liker mandler. Jeg liker pistasje. Og jeg kjekt olje. Så mitt morsdagsbidrag er muffins med pistasje. Prøvesmakt alene. Og senere skal resten muligens få smake også.
Muffins med pistasjekrem
100 g malte mandler, eller mandelmel
100 g siktet hvetemel
70 g melis
3 eggehviter
40 g smør
40 g grønn sitronolje
80 g pistasjekkrem


Sett ovnen på 180 grader.
Bland sammen mel, melis og mandelmel. Bruker du mandler må du male disse til mel.
Bruk svak varme, og varm opp smør, olivenolje og pistasjekrem. Rør hele tiden til det tykner litt. Hell eggehviter og røra i melblandingen, og pisk det godt sammen.

Pensle gjerne muffinsformene med smør. Fyll dem 3/4 fulle med røre. En liten skje med pistasjekrem på toppen, som du kan dytte forsiktig ned i.

Stekes i 10 minutter i ovnen. Og nytes deretter varme eller kalde.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør