Kylling med thaibasilikum og chili

Nå skal ikke jeg spise frityrstekte greier på en halv liten evighet, erklærte jeg etter ferien. Ufattelig lei av at alt absolutt skulle sauses inn i røre og frityrstektes. Ti dager senere syndet jeg...
Nå frityrstekte jeg riktignok ikke alt for så å drukne det i en saus og kalle det lokal spesialitet. Jeg klarte meg med noen blader for en litt sprø topping. Og lagde heller ingen røre. Så jeg unnskylder meg selv. Hjemmelaget. Ikke spesielt lokal variant.

Ikke smaker det frityr heller. Men herlig av østen og krydder. Lett mat i sommervarmen. Fort gjort. Og litt frityr som ett ferieminne.. Eller skalkeskjul. Eller bare for en litt crispy topping. 
Kylling med thaibasilikum og chili
500g kyllingfilet
2-4 røde chili 
4 hvitløksfedd
3 ss fiskesaus
2 ss soyasaus
1 ss brunt sukker
12 friske thaibasilikumblader
20 fritrerte thaibasilikumblader
Nøytral olje til steking
Kokt ris eller nudler

Det er greit å begynne med å friterer thaibasilikumen. Thaibasilikum er ikke akkurat som vanlig basilikum. Den kan minne om mynte i smak. Får du ikke tak i thaibasilikum på nærmeste innvandrerbutikk, eller den etter det, kan du bruke 2/3 mynte og 1/3 basilikum isteden. Bladene du skal friterer må være hele og tørre.

Varm olje i en wok eller liten kjele. Når du stikker en trepinne i oljen skal det frese godt rundt den. Eller du kan sjekke med en liten brødbit at oljen er god og varm. Brødbiten vil da bli gyllen og finpå en 45 sekunder. Ha i bladene, og pass deg for oljespruten! Friter  dem raskt til de er sprø. Det tar omtrent like lang tid som for brødbiten. 40-45 sekunder. Bruk en hullsleiv for å ta de ut, og la de renne av seg på litt kjøkkenpapir.

Skjær kyllingfileten i passe biter. Varm olje i en wok eller dyp panne. Ha i finhakket hvitløk og chili. La det frese under omrøring ett par minutter, før du tilsetter kyllingbitene, Stek til kyllingen får litt frisk farge, før du har i fiskesaus, soyasaus og sukker. Stek videre til kyllingen er gjennomstekt. Det tar en 3-4 minutter.

Rør inn friske thaibasilikumblader, og dander de friterte bladene over ved servering.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør