Sitronpasta

 At noe så enkelt kan være så godt!

Pasta al limone - sitronpasta - er akkurat det. Enkelt og godt.


Frisk sitron, fyldig fløte og salt parmesanost. Jeg har tidligere lagt ut en oppskrift der jeg har brukt sitron og sitronolje (her). Den er like klassisk den. Men denne gangen gikk jeg for litt mer fylde. Forførende godt.


Om du kikker litt ekstra godt etter vil du se at jeg har med fennikel på tallerkenen. Jeg gav strimler av fennikel noen minutter i panna sammen med hvitløk og smør. Egentlig bare for å få med litt mer grønt, og fordi jeg hadde litt lite pasta. Men det fungerte utmerket, selv om jeg ikke har tatt det med i selve oppskriften. Der holder jeg meg til det klassiske med sitron og fløte. Men som alltid, det er ikke noe i veien for å bruke en oppskrift som ide, tillegge, eller ta bort noe. Jeg tok meg til og med friheten med å legge over noen tynne skiver med Salma laks.


Sitronpasta (til 2)

200 - 250 g valgfri pasta

2 hvitløksfedd

50 g smør

2 sitroner, saft og det gule skallet

2 dl matfløten

en liten neve revet parmesan

finhakket bladpersille

salt

pepper


Kok opp rikelig med vann til pasta, og kok den etter anvisning på pakken.

Når pastaen begynner å bli klar kan du lage saus.

Rens og hakk hvitløk. Fres den myk i en panne med smør. Et par minutter. Pass på at det ikke blir brent og bittert. Bruk et zestjern, å ha i skall fra sitronene. Du skal kun bruke det gule på skallet. Press over safta fra sitronene, og ha i matfløten og revet parmesan. Du kan tjene ha i et par spiseskjeer med kokevann fra pastaen også. Stivelsen i pastavannet hjelper sausen å tykne til. Smak til med salt og pepper.


Rør inn den ferdig kokte pastaen, og finhakket bladpersille.


Spises og nytes med en gang:) Gjerne med litt mer revet parmesan over :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør