Puttanesca

 Ute på verandaen min har jeg tomatplanter. Det blir ikke mange tomater, men de er veldig gode. Og kommer gjerne først i september/oktober


Så dukket en oppskrift på kveite puttanesca  fram i freden min. Jeg hadde gått fra fin kveite i fiskedisken et par dager tidligere, og angret litt. Men tenkte at disse  kunne jeg jo bruke den torsken jeg hadde klar til. Puttanesca er vanligvis forbundet med pasta, altså en salt og litt sterk tomatsaus. Den kalles ofte horepasta, og skal stamme fra Napoli og en tid der offentlig prostitusjon var helt innafor... Navnet skjemmer ingen her.. Denne pastaretten er god. Selv om jeg valgte bort pastaen til fordel for en polenta denne gangen.


Puttanesca

1 pk småtomater

2-3  fedd hvitløk

1/2 dl olivenolje

1,2 dl hvitvin, tilsvarende et glass

2 ss kapers

En neve oliven

Pepperoncino, chiliflak

2 ss sitronsaft, eller 1 ss revet sitronskall

Bladpersille


Det finnes flere varianter av denne tomatsausen. Også med ansjos for den salte smaken. Men denne gangen har jeg holdt meg til store kapers. 


Del tomatene i to eller fire. Rens hvitløk, og skjær i skiver. 

Ha olivenolje i en dyp panne, og varm opp sammen med hvitløken. Pass på så det ikke brenner seg.

Ha i tomater og hvitvin, og la det koke slik at alkoholen fordamper før du har i kapers, oliven og bladpersille. Smak til med sitron og chiliflak. 

Jeg hadde torsk som ble pannestekt i smør og olivenolje. Fisken trenger bare minutter på hver side.


Til dette hadde jeg polenta


Polenta

7,5 dl kyllingkraft/buljong

125  g polenta

50 g smør

100 g revet parmesan


Dette er nok til to rause porsjoner. Du finner ulike typer polentamel (maismel) i butikkene. Noen har kun 5-8 minutter med koking. Andre nærmere 30 minutter. Så følg anvisning på pakken for koketid. Polentaen kokes i varm buljong. Tilsett mer vann om den blir for tykk. Den skal være som en grøt.


Rør inn smør og revet ost når polentakornene er myke, og "grøten" klar.


God middag :)


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør