Lammegryte med aubergine

 Høst er tid for lam. Og det kan brukes til så mye mer enn det tradisjonelle lammelåret, selv om det er godt.


Jeg bruker det ofte i gryter. Søte gryter med aprikos og potet, eller sterke gryter med smak av chili. Her i dag blir det en tyrkisk gryte fra Ett kjøkken i Istanbul med aubergin. Jeg digger aubergin! Eneste jeg har gjort med gryta er å ha i litt saltsyltet sitron. Jeg har stående på glass, og tenker det må være helt fantastisk til nettopp lam.


Det er også chili i gryta. Jeg har brukt de tyrkiske krydrede pul biber, også kjent som aleppopepper. De er ganske milde i smaken, og jeg har en stor boks stående som jeg bruker fra både titt og ofte.  I tillegg er det imot biber i gryta. Den er litt sterkere i smaken, og mørkere i fargen. Jeg har tenkt at det er en form for røykt chili, men de viser seg å ikke være det. Men smaker altså kanskje litt røykaktig.  Uansett.. Får du ikke tak i, har ikke, vet ikke hvor du skal lete eller lignende kan du selvsagt bruke helt vanlige chiliflak fra kolonialen.


Lammegryte med aubergin

2 auberginer

1/2 dl olivenolje

cirka 500 g lammekjøtt i terninger

1 løk

1 ss tomatpuré

1-2 ts pul biber, tyrkiske chiliflak

1/2-1 ts isot biber, tyrkiske chiliflak

2-3 tomater

1/4 saltsyltet sitron, Evnt litt frisk sitronsaft

vann

salt

pepper

bladpersille



Sett ovnen på 220 grader.

Her starter vi med auberginene. Vask den, og del i passe biter. Legg bitene i et dørslag, og ha over litt salt. La stå i 15 minutt før du skyller av, og tørker auberginbitene. Dette skal hjelpe å fjerne bitterstoffer, og vann fra auberginen. Ha i en ildfast form, og ha i 1/2 dl olivenolje.

Ha auberginbitene høyt i ovnen 25-30 minutter.


I mens starter du på gryta.

Skjær kjøttet i passe biter, og brun det i litt olivenolje i en dyp panne. Ta ut, og sett til side. Du trenger ikke vaske panna. Vi kan likegjerne ta vare på alle smakene her.


Fres løk på middels varme til den er myk. Det kan være du trenger litt mer olje i panna. Det kommer egentlig litt an på hvor mye fett det er på kjøttet. 


Ha i tomatpure og chiliflak, både pul biber og imot biber, om du har. Rør godt i et halvt minutt så alt blander seg. Jeg har altså også brukt 1/4 saltsyltet sitron. Men det kan du droppe om du ikke har. Kan hende du da vil smake til med litt frisk sitron mot slutten av koketid. Sitronsyra balansere fettet, og gir en frisk smak.


Ha i tomat i biter, og legg lammekjøttet tilbake i panna. La det få frese sammen et halvt minutt før du har i de ferdig bakte auberginbitene. Hell over vann slik at det dekker. La det få et oppkok før du skrur ned varmen, og lar det stå å småkoke under lokk fram til kjøttet er ferdig. Det er gjort på 10-15 minutter.


Litt raust med hakket bladpersille over ved servering hører med.

Og kanskje noen poteter, eller potetstappe for eksempel :)



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør