Confitert tomat og hvitløk

 Små fristelser som hever måltidet, og gir massevis med god smak!

Det argumentet holdt i massevis for meg da jeg hev meg over oppskriften fra Spiselandslaget på confiteret tomater og hvitløk. Jeg har også brukt hennes oppskrift for confitert hvitløk, og forskjellen her ligger åpenbart i tomatene. Og tomatene, de ble kjempe gode. De simpleste, kjedeligste tomatene i disken gikk til nye høydare kan en si. 



Myke, gode, passe søte og prikken over ién. Disse tomatene, for ikke å snakke om hvitløksfeddene løfter ett hvert måltid. 

Gjort på denne måten bevares både smakene, og næringsstoffene. Faktisk blir smaken enda bedre. Og både hvitløksfeddene og tomatene er smøremyke og villige.

Confitert tomat og hvitløk
350-400 g cherrytomater
1 hel hvitløk, eller 20 fedd
3 dl olivenolje
Noen urtekvaster

Del opp hvitløken i fedd, rens og skrell dem.
Skyll av tomatene.

Ha tomater og hvitløksfedd i en ildfast form.

Hell over olivenolje, og ha gjerne i noen urtekvaster. Jeg har brukt rosmarin.

Dekk til formen med aluminiumsfolie. Sett inn midt i ovnen på 130 grader. De skal de stå i cirka to timer slik at hvitløken blir skikkelig mør, og tomatene godt bakt i olje.

Avkjøl det hele før du har over på rene glass med tette lokk. Tomatene og hvitløksfeddene skal være helt dekket av olivenolje. 

Disse bør oppbevares i kjøleskap, og holder seg et par uker. Husk at du også kan bruke den nydelige tomat- og hvitløksoljen du nå har laget :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør