Yoghurt is og karamellsaus

Samvittigheten når en spiser yoghurt is er kanskje litt bedre enn når en spiser fløteis.. Om det er grunn til dårlig samvittighet ved is spising skal jeg ikke mene så mye om. Det er vel heller snakk om mengden, enn selve isen.
Is er uansett en av mine "guilty pleasures".. Jeg liker is. Gjerne yoghurt is. Og jeg ser ingen grunn til at også det er noe jeg kan lage selv. For det kan jeg selvsagt. Og tilsette akkurat det jeg vil av smaker.

Jeg har laget to typer denne gangen. En med karamell og valnøtt. En med sjokoladebiter med chili. Jeg sier det bare, ahhh....

Så la oss starte med grunnoppskriften.
Yoghurt is
5 dl gresk, eller tyrkisk youghurt
50 g melis
frø fra 1/2 vaniljestang, eller tilsvarende i vaniljepulver
saft fra 1/2 sitron eller lime

Her gjelder det bare å blande sammen alle ingrediensene. Yoghurt, melis, vaniljefrø og litt syre fra en sitron eller lime. Bruk gjerne en blender til å kjøre det sammen til en jevn, fin masse.

Stort mer er det faktisk ikke å gjøre, om du da ikke vil ha i litt mer smak.

Karamellsaus
150 g sukker
50 g smør
1 dl kremfløte
litt maldonsalt

Som nevnt har jeg laget to typer. Den ene er med karamell og valnøtt.
Karamellsaus lager du enkelt selv.
Ha sukkeret i en panne eller gryte med tykk bunn.  Det er viktig at det er tykk bunn her, ellers vil det fort svi seg. Smelt sukkeret over middels varme. Rør litt underveis. Når alt sukkeret er smeltet, trekker du pannen litt av varmen. Ha i smør, og la det smelte inn. Tilsett fløten, og rør inn. Du har nå en glatt, varm karamellsaus. Om du vil har du også i litt salt for å balansere det søte. Ikke mye, bare litt.

La sausen få avkjøle seg før du rører inn. Du må gjerne ha den i et beger med lokk e.l.

Nøttene har jeg bare grovhakket før de ble rørt inn sammen med karamell.

Det samme gjelder sjokoladen. Grovhakket og rørt inn. Det er klart du kan smelte sjokolade over et vannbad om du ønsker mer av en sjokoladesaus i isen, framfor sjokolade biter.

Ønsker du heller en friskere is med bær, kan du ha i 200 g bær, frosne eller friske. De kan godt blendes inn sammen med resten av ingrediensene.

Sett isen i fryseren i en beholder med lokk. La stå noen timer, og isen er klar for servering.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør