Ostekake med sitronlokk

Noen stor konditor er jeg ikke. Til det har jeg alt for dårlig finmotorikk. Ikke er jeg noen stor kakespiser heller. Jeg kom flyttende til Sunnmøre, og skjønte ikke bæret av det sunnmørsk kakebordet med en beregning på minst en halv kake pr person.
Det betyr ikke at jeg ikke liker kake. Og noen ganger i året kommer det anledninger der også jeg tar å maner fram kakebakeren i min. Som nå når jeg har en 16 åring i hus. Skummelt så store de skal bli disse barna...

En god mor på Sunnmøre må nok fram med kakeformen. Og siden jeg ikke har spurt gutten hva han ville ha i år, falt valget på en ostekake. Til mitt forsvar er det med sitrongele på toppen, og valget hans de siste årene har vært en sitronterte.
Ostekake med sitronlokk
Bunn:
300 g kornmo kjeks
150 g smeltet smør

Ostefromasj:
1,5 dl sitronsaft (2-3 sitroner)
Sitronskall fra sitronene
7 blader, eller 14 g gelatin
450 g naturell kremost
100 g melis
1 ts vaniljepaste, pulver eller ekstrakt
5 dl kremfløte

Gelelokk:
3 dl sitronsaft (3-4 sitroner)
6 plater eller 12 g gelatin
5-7 ss sukker

Start med bunn..
Ha kjeksen i en blender eller foodprossessor, og kjør sammen til en fin smuleblanding. Jeg skal innrømme en ting.. 300 g med kjeks er en pakke, + 8 kjeks til. Det går så lite kjeks her i huset ellers, at jeg lagde en litt mindre bunn, og brukte en litt mindre kakeform. Altså en pakke med kjeks, og litt mindre smør.  Fromasjen blir da et litt tykkere lag, og lager du fullestendig gelelokkmasse, vil du ha et lite overskudd gelé som ikke får plass i formen. For full oppskrift, bruk en form med 23cm i diameter.

Vi fortsetter. Bland smeltet smør med kjekssmulene. Ha i kakeformen, og press godt ned. Bruker du den store kakeformen, og har en mindre tom en kan du bruke den minste til å presse kjekssmulene godt ned i. Sett kakeformen i fryseren mens du setter i gang med fromasj.

Bruker du gelatinplater må disse legges i bløt. Jeg har aldri blitt særlig god venn med gelatin, og foretrekker gelatinpulver og frenetisk røring..  press sitroner til du har 1,5 dl med saft. Varm denne opp, men ikke så mye at det begynner å koke. Press vannet av gelatinplatene, og ha i den varme sitronsaften. Eller ha pulver i den varme sitronsaften, og rør skikkelig og godt!  Gelatinen skal få løse seg opp i saften. Pass på at det ikke klumper seg. Og avkjøl. 

Ha kremost, skall fra sitronene du har presset, melis og vaniljepaste (eller tilsvarende)  i en bakebolle. Rør, eller pisk det sammen til en jevn masse. Jeg brukte kjøkkenmaskinen til dette. Ha i kremfløten, og pisk videre til du har en luftig, halvstiv kremmasse. 

Ha 1/4 av ostekremmassen i sammen med sitronsaften. Vend sammen.
Ha denne massen i tilbake sammen med ostekremmassen, og pisk de to massene sammen til kremen igjen er passe. Det vil si halvsstiv. Bedre enn det blir det ikke.

Hell ostefromasjen over kakebunnen. Forsøk å jevne det til. Og sett kaldt i 3-4 timer.

Du har tid både til å rydde og ta en kaffekopp før du går i gang med geleen. Du kan bruke en sånn ferdig pakke fra butikken. Men geleen blir friskere om du gjør det selv.

Igjen legger du gelatinplater i vann om du bruker det.. press sitroner til du har 3 dl sitronsaft. Varm opp, men ikke kok. Ha i sukker som får smelte inn med sitronsaften. Smak til hvor mye du trenger. Jeg syntes den godt kunne være litt syrlig, og brukte ikke så mye sukker. Du vil kanskje ha den søtere? Fordelen med hjemmelaget gelé er at du kan smake til selv. 

Når saften er var, og sukkeret oppløst, har du i gelatin. Som sist, press vannet ut av gelatinplatene, eller tilsett pulver, og rør godt inn så det ikke klumper. La sitrongeleen avkjøle, før du heller lokket over kaken. 

Sett kaken tilbake i kjøleskapet et par timer, eller natten over.

Pynt gjerne med noen friske bær. Kanskje noen mynteblader og et lett dryss med melis. Selv synes jeg det er vel så fint når det er gjort litt enkelt. Kanskje fordi jeg ikke mestrer denne pyntingen til det fulle.. smaken er like bra. 

Inviter til selskap, og velbekomme!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør