Sommerrull med klippfiskboller

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg kan slumpe til å omgjøre en dags middagsplan i løpet av samme dagen.
Du ser for deg scenarioet. Du har allerede tatt ut noe fra fryseren.Planen virker lagt og irreversibel. Du kan ikke legge en allerede opptint vare tilbake i fryseren. Men så var ideen om akkurat dette til middag ikke så fristende likevel.

Du kan selvsagt bare gjennomføre en allerede planlagt middag. Utsette den til dagen derpå, og håpe på bedre matvett da. Eller du kan omdefinere.

Omdefinering og reorganisering av rester er noe jeg holder på med titt og ofte. Gårdsdagens ris blir stekt ris ( http://minematskriblerier.blogspot.no/2014/09/stekt-ris.html )eller nasi goreng (http://minematskriblerier.blogspot.no/2015/11/en-slags-nasi-goreng.html).  Grønnsaker havner i en salat eller gryte. Det lages pai og lapskaus av ulike nasjonaliteter titt og ofte.

Nå satt jeg her med ferdige, opptinte klippfiskboller. Og så hadde jeg ikke lenger lyst til å sitte å smådippe i en chilimajones eller safranmajones. Ikke ville jeg ha salsa og guacomole til heller. Taco varianter blir det liksom litt nok av.

Lysten på sommerruller hadde allerede meldt seg. Og en ide tok form. Når jeg kan putte både laks ( http://minematskriblerier.blogspot.no/2015/08/sommerruller-med-masse-digg-og-en.html), og krabbe og reker i ferske sommerruller (http://minematskriblerier.blogspot.no/2017/03/sommerruller-med-krabbe-og-reker.html ), kan jeg vel putte klippfiskboller i. Og slik gikk det. En alldeles nydelig rett ble det. Såpass at den fortjener et eget innlegg.

Velbekomme!
Sommerruller med klippfiskboller
300 g klippfiskboller, bolinhos
1 mango
1/2 slangeagurk
Noen edamebønner
1 pose babyspinat

Chilimajones
1-2 ss majones
(1 ss rømme)
chiliflak eller chilipasta

Mangosaus
1 mango
2 ss sitronsaft
1/2 - 1 rød chili
1 ts sukker

8 rispapir

Her må vi selvsagt starte med klippfiskbollene. Jeg hadde noen ferdige i fryseren. Du får også kjøpt ferdige klippfiskboller i butikken. Men skulle du ønske å lage selv, har ferdig utvannet klippfisk siden du driver med litt mer langtidsplanlegging, finner du oppskriften her http://minematskriblerier.blogspot.no/2014/09/bolinhos-altsa-klippfiskkaker-med-aioli.html. Og det er ikke så vanskelig som du kanskje tror.

Ellers handler sommerruller om å skjære opp, ha i små boller, og kanskje lage noen dressinger.
Her har jeg en dressing der majones, rømme og chiliflak er rørt sammen til en akkurat passe sterk chilimajones. Du kan droppe rømmen om du synes det er tamt.. Et par teskjeer chilipasta, for eksempel sambal olek til 3 dl ferdig majones. Hvordan du lager majones kan du også lese om sammen med klippfiskbollene over. De har selskap av hvitløksmajones, så dropp hvitløken, og bruk chili.

Jeg kuttet opp staver av fersk mango og slangeagurk. Renset noen edamebønner, og fant fram en pose med babyspinat.  Mangoen ville jeg gjerne forsterke. Og det ble med en mangosaus.

Sånn helt grunnleggende lager du det sånn her. Du renser mangoen for skinn og stein. Har i en blender, eller beholder. Putter i et par spiseskjeer sitron, og kjører det sammen til en jevn masse. Smak til med chili og sukker. Done!
Varianter over tema finnes også i handelen.

Da er det fram med rispapiret. Det virker uhåndterlig, men med trening kommer også mestringsfølelsen- Husk at smaken er den samme om rullen er litt bulkete og ujevn..

Dypp rispapiret cirka 10 sekunder i varmt vann. Jeg liker å bruke en panne som er omtrent like stor som papiret. Legg det fuktede rispapiret på et vått kjøkkenhåndkle eller lignende. Legger du det rett på en tallerken vil det klistre seg fast.

Fyll på med det du vil i den ene enden av arket, gjerne mot deg. Litt spinat, 3-4 klippfiskboller, og et par staver med slangeagurk og mango. Ha over litt av dressingene.

Brett enden av arket over fyllet. Brett inn på sidene. Og rull sammen til en sommerrull.

Start forfra med å væte et nytt rispapir, og slik fortsetter du til det er tomt, og klart for servering.
Ha gjerne fram restene av dressingene, så kan en dyppe litt ekstra underveis.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør