Pasta med torsk og smak av Middelhavet

Det hender jeg ikke aner hva jeg skal lage til middag. Og det hender det sammenfaller med mangel på inspirasjon. Orker ikke tenke ut hva som må handles, eller ordnes. Og ender dermed opp med hva det nå måtte være som befinner seg i fryser og kjøleskap. 
Der kan det jo skjule seg ganske mange skatter i grunnen. Tom for ideer er ikke det samme som tom for mat. Spørsmålet er jo bare hvordan du skal sette dette sammen.

Etter å ha laget ganske mye, og forskjellig mat med årene har jeg lært meg et og annet om hva som er gode venner, og hvilke ting som kommer litt mer uheldig ut. Ja, også litt mengdelære. En chili er ikke alltid en chili, om du skjønner hva jeg mener. Smak og styrke varierer. Og slik er det med en lang rekke andre ting også. Så vi må smake, smake og smake. Prøve og feile.

Og Google. Det er jeg også ganske god til. Sitter du med en aubergine og egg kan du Google det. Og du vil helt sikkert få opp en rekke forslag til hvordan akkurat de to ingrediensene du har i kjøleskapet skal kunne bli noe annet.

Så sånn satt jeg uten innkjøpslyst, ideer og planer. Jeg hadde noe torsk viste jeg. Og fisk er jo så bra for oss. Og med svært liten innsats, litt kikking på nett, og atter en titt i kjøleskapet endte det opp som dette. En takk til Trines Matblogg som igjen takket TV2 sin Wenche. Og 20 minutter senere så det slik ut på middagsbordet. 
Pasta med torsk og smak av Middelhavet
500 g torskefilet
Olivenolje
Sitron
Maldonsalt
Pepper

1/2 dl olivenolje
15 cherrytomater
1 fedd hvitløk
1 ss salte kapers
1 ss pinjekjerner
12-15 sorte oliven
Pinjekjerner

Pasta til 3

Sett ovnen på 150 grader. Del fisken i porsjonsbiter som du legger i en ildfast form. Dryss over litt maldonsalt og nykvernet pepper. Ringle over noe olivenolje, og skvis litt sitronsaft over. 20 minutter midt i ovnen burde holde.

I mens koker du da pasta etter anvisning på pakken.

Del cherrytomatene i to. Ha godt med olivenolje i en panne. Ha i tomatene, og knus de gjerne litt til mens du varmebehandler dem. Jeg har brukt noen gode salte kapers. Disse er det lurt å skylle godt av, før du har de i panna med tomatene. Disse kan du også gjerne knuse opptil flere av for å frigjøre smak. Du kan eventuelt dele opp halvparten på forhånd.. 

Ha i noen gode olivener, og ristede pinjekjerner. Har du noen friske urter som basilikum, timian eller bladpersille ville jeg ha hatt i en god neve med det også. Det skal ikke koke, men varmes.

Server nykokt pasta med tomatsausen, og bakt torsk over. Om du ønsker har du over enda litt olivenolje, og kanskje en god balsamico. Velbekomme!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør