Curry med søtpotet, kikerter og spinat

Denne curryen har satt varige spor. Jeg håper jeg tar feil, men den har i alle fall brent seg inn i minnet mitt. 
Først så jeg et bilde av retten som fristet til en test. Og teksten lovte at det skulle smake like godt som det så ut. Deretter gikk jeg i gang. Bildet mitt ble nok ikke like fint.. 

Du vet hvordan en suppe- eller gryte popper opp av gryta med store dråper når det koker godt? Et lokk hjelper jo, og dråpene lager et prikkete mønster på innsiden som gir oss en ide om hva som ligger under. Så letter du litt på lokket for å røre, smake og ha i noe. Og dermed var jeg brennmerket med curry for nærmeste fremtid på høyre underarm. 

Curryen fant likevel veien til magen. Smaken var der. Og tør du prøve er dette oppskriften. 
Curry med søtpotet, kikerter og spinat 
4 ts kokosolje
1 ts kumminfrø
1 gul løk
3 fedd hvitløk
4 ss revet, frisk ingefær
1 ts gurkemeie 
1 ts malt koriander
1/2 ts chiliflak
1 søtpotet
1 boks kikerter
1 boks hakkede tomater
1 boks kokosmelk
1 pk spinat
Pepper
Lime

Ris 

Ha kokosolje i en kjele, og la den bli skikkelig varm. Ha i kumminfrø, og rør til de tar farge og begynner å dufte. Pass på at det ikke brenner seg.

Ha i hakket hvitløk, ingefær og løk sammen med en klype havsalt. Stek mens du rører godt i 3-5 minutter. Løken blir blank og myk. Og fortsatt skal ingenting brenne seg. Rør inn gurkemeie, malt koriander og chiliflak. 

Da er turen kommet til biter av søtpotet, og avrente kikerter. Hell over tomatene og kokosmelk.  Rør rundt,og la det få småkoke i 20-30 minutter. Bruk en gaffel for å finne ut om søtpoteten er ferdig kokt. 

Om du nå vil ha en tykkere konsistens bruker du en stavmikser, eller rett og slett en grønnsaksmoser, og kjører/moser sammen 2/3 av gryta. Det kan altså godt være noen gode biter igjen. 

Ha i spinat, eller babyspinat. La det putre til den også er ferdig. Og smak til med salt, pepper, og kanskje litt lime. Jeg synes nesten alltid litt syre gjør seg. 

Server curryen med ris, topp det hele med koriander, rista kokosflak, eller noen nøtter. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør