Laks med chili-, lime og cashewlokk

Stadig vekk blar jeg raskt forbi reklamen som etterhvert truer med å ta over enhver nyhetsstrøm. Det være seg Facebook, eller nettaviser. Tror jeg. 
Jeg prøver i alle fall være selektiv, å bare lese den reklamen som angår meg. Tror jeg også. 
Sannheten er vel at en del av hjernen vår fanger opp langt mer enn det vi liker å tro. Et lite sekund med en brusreklame, så kort at du ikke selv oppfatter hva du ser, kan øke salget til akkurat den brusen rett i etterkant. Så ett eller annet får i alle fall deler av kroppen med seg.

Noen velger jeg likevel å gå litt mer aktivt inn for å lese. Det kan for eksempel være en oppskrift som enten i tekst, eller bilde appellerer til min indre kokk. Og akkurat denne oppskriften for bakt laks gikk stadig igjen fra produsentene av Salma laks, som igjen hadde den fra en svensk Elle redaktør. Jeg er ikke sponset, men ville nå teste ut denne smakskombinasjon. Jeg liker både laks, og cashewnøtter. Og synes det er helt geit å prøve ut litt nytt.

Cocuscousen fra den opprinnelige oppskriften ble erstattet av byggris. Noen grønnsaksrester av fennikel og hjertesalat snek seg pent med. Litt ekstra chili. Og ruccolasalat ble en blanding av ulike typer feldsalat. Det funker det. Bruk av hva du har. Og se det hele som en ide, framfor oppskrift.

Selve smaken har jeg testet ut for deg, og det er helt innafor. Kjempegodt faktisk.
Bakt laks med chili-, lime- og cashewlokk
300 g laks
1/2-1 dl cashewnøtter 
1/3 dl sweet chilisaus
Revet skal, av 1/2 lime

2 dl byggris
1/2 fennikel
1 hjertesalat 
Saft og skall fra 1/2 lime
1 rød chili
2-3 ss olivenolje
Salt
Pepper

1/2 mango 
1 pose blandet salt 
1/2 dl bladpersille eller koriander 

Saus
1 dl tyrkisk, eller gresk youghurt
1 ts honning
Salt
Pepper

Sett ovnen på 200 grader over- og undervarme.

Hakk cashewnøtter grovt med en kniv eller liten blender. Tilsett sweet chilisaus og revet limeskall, og rør godt sammen.

Ha fisken i en ildfast form, og smør nøste- og chili landingen over. Bak fisken i ovnen i 10-20 minutter, litt ettersom hvor styre stykker du har.jo større stykker, jo lenger steketid.

Kok byggris etter anvisning på pakken. Det siste minuttet lar du fennikel og hjertesalat få være med, så grønnsakene blir lett  kokt.
Hell av vannet, og la det avkjøle. Du kan godt skylle i kaldt vann.

Ha olivenolje, saft- og skall fra 1/2 lime, og en hakket chili i en salatbolle. Synes du det er for mye med en hel chili, halver mengden..  Bland sammen, og smak til med salt og pepper. Dette er en dressing, eller smak til byggrisen. Når grønnsakene, og byggrisen er nogenlunde avkjølt blander du det i.

Skjær mango i biter. Vask salaten. Og hakk urter. Bland det inn i byggrynssalaten. 

Rør sammen en saus av youghurt og honning. Smak den til. Server ved siden av byggrynssalaten, og den nå ferdig bakte laksen.

Enjoy!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør