Caponata

Caponata er en fantastisk god grønnsaksrett fra det sørlige Italia. Og forbindes vel først og fremst med Sicilia. Den inneholder akkurat den sødmen og syrligheten som bringer tankene til Taormina, filmfestival og italienske smug og gater. Tro meg. 
Tanken på å koke i hop et slikt festivalmåltid kom nettopp under en festival. Matfestival riktignok. Men hvem bryr seg. Vi snakker om opplevelser.

På matfestivalen var det riktignok ferdig Caponata på glass, så du kan gjøre dette veldig lettvint. Men som vanlig vil jeg vite litt om hva jeg putter i meg. Jeg gjør det selv. Så vet jeg hva jeg bør forvente om jeg skulle ty til den enkle løsningen en gang også. 

Sicilianerne selv er stolte av retten som selvsagt bør by på de beste tomatene, auberginen og vineddiken du har. 
Caponata
Olivenolje
2 store auberginer 
1 ss tørket oregano
Svart pepper
3 stilker av stangselleri 
1 rødløk
2 fedd hvitløk
1 neve bladpersille
2 ss salte kapers
1 håndfull oliven
2-3 ss vineddik
5 store tomater, eller 1 boks hakkede tomater
Evnt 2 ss hakkede mandler

Finn fram en stor, dyp panne. Start med forberedelsene. Altså, skjær auberginer, tomater, løk og selleri i biter. Bitene kan godt være litt rause. Det er ikke om å gjøre at alt er smått og finhakket.

Ha olje i panna. Auberginen trekker til seg mye olje. Men forsøk å ikke drukne den helt. Ha i noen rause slunker med olje, men tilsett heller mer etterhvert om du ser at du tørrsteker det hele. 

Stek auberginene til de er gylne og fine. 4-5 minutter. Ha i biter av selleri, løk og hvitløk sammen med hakket bladpersille, og stek videre et par minutter. Ha i mer olje om nødvendig. 

Skyll og tørk de salte kapersene. Ha de i panna sammen med olivenene og vineddiken. Det skal i grunnen være grønne oliven, men jeg har brukt svarte. Av de jeg hadde tilgjengelig var de svarte best..Når eddiken har trukket litt inn med grønnsakene, har du i tomater skjært i terninger. Eller du kan bruke en boks gode tomater. La det uansett få småkoke rundt 15 minutter.

Jeg har servert pasta og bakt klippfisk til. Mens, det som i dette tilfellet blir sausen, koker, setter du over pastavann og gjør pastaen ferdig. Klippfisken har fått bake en 15 minutter i ovn på 200 grader, bare litt sprinkler med olivenolje. 

Smak til med salt, pepper og eddik. Ha en liten klunk olivenolje over med litt frisk, hakket persille, og eventuelt noen ristede mandelflak. 

Server Caponata til pasta med et dryss parmesan, som dip til godt brød, tilbehør til kjøtt eller fisk, eller da en kombinasjon av dette. Det blir en liten festival, midt i uka.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør