Kremet pasta med tomat og spinat

Det hender jeg får skikkelig karbo-lyster. Nesten som en abstinens å regne. Poteter, pasta og ris glimter som gull i det fjerne. Og jeg vet ikke annen råd enn å la lystene ta overhånd.
Nå tror jeg egentlig ikke at karbohydrater, eller pasta er så livsfarlig heller. Så jeg gjør det med god samvittighet. Det viktige er vel et nogenlunde balansert kosthold som innebærer der meste. Alt med måte, og ikke for mye av verken det ene eller andre.

Så pasta balansert med skikkelig gode boksetomater må være lov. Og da tar jeg meg den frihet å pøse på med ost også. Alle vet at tomater og ost passer som hånd i hanske, ikke sant.

Jeg har brukt mascaparone, og litt parmesan. Mascaparone kan nok erstattes av en annen kremost, men jeg lover deg at akkurat her passer mascaparonen kjempegodt. Resten får bli til is. Eller kake. Tiramisu kanskje.. 

Kremet pasta med tomat og spinat
500 g pasta
4-5 sjalottløk, eller 1-2 gul løk
3-4 fedd hvitløk
1/2 ts tørket oregano
1/2 ts tørket basilikum
1 boks skikkelig gode tomater
1 ss balsamicoeddik
200 g fersk spinat
2 gode spiseskjeer mascaparone eller annen kremost
Salt
Pepper
Parmesan
Frisk basilikum
Olivenolje

Sett over en stor kjele med vann til pastaen. 
Begynn så med sausen.. Rens, og hakk opp løk og hvitløk. Ha olje i en dyp panne eller kjele, og fres løken til den er myk og medgjørlig. Ha i tørkede urter, og hell over en boks med hakkede tomater. La det få stå å putre. Smak sausen til med balsamico, salt og pepper.

Når pastavannet koker, har du selvsagt i pastaen. Sett klokka på et par minutter mindre koketid enn du trenger. For på slutten av koketiden har du i spinaten, og lar den dampe sammen med pastaen. Du vil ikke koke pastaen for lenge. Så pass på, og la den bli al dente. Med litt tyggemotstand. 
Da heller du av vannet, men passer på å ta vare på litt av kokevannet. Det kan brukes til å jevne ut sausen.

Ha pasta og spinat tilbake i kjelen. Hell over tomatsausen, og rør inn et par spiseskjeer med mascaparone. Og en neve med revet parmesan. Smak det hele til med salt og pepper. 

Mer var det egentlig ikke. Har du frisk basilikum har du litt av det over. Og da er det bare og servere. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør