Blåskjell med en thai twist

En av de tingene jeg har vanskelig for å motstå er sjømat. Og har jeg først fått det på hjernen, kan jeg ikke gi meg før jeg har fått gjort i stand, eller servert et skikkelig godt sjømatmåltid.
Sånn var det med blåskjell her forleden. Jeg hadde bestemt meg. Men uansett hvor jeg var, var det ikke ferske blåskjell å oppdrive. Det ble steinbit og fiskesuppe. Krabbepasta og annet godt. Men helt fornøyd var jeg ikke før det ble blåskjell. Thai style. Altså fløten ble erstattet med kokosmelk. Og krydderne bar preg av lime og østen.

Blåskjell thai style 
1 kg blåskjell
3-4 sjalottløk 
1 dl hvitvin, eplemost e.l
1 boks kokosmelk
4 cm frisk ingefær
1 rød chili
1-2 hvitløksfedd
2 stilker sitrongress
8-10 limeblader
1 neve frisk koriander
2 ss fiskesaus
1 god skvis med lime

Jeg skal ikle gå i detalj på hvordan du håndterer blåskjell. Men du må selvsagt gå over skjellene, vaske, og sjekke at de er i livet. Lukker de seg ikke ved møtet med kaldt vann, kaster du de. OK? 

Hakk løk, chili, ingefær, sitrongress  oghvitløk. Det trenger ikke å være veldig finhakket. Det skal siles av senere. Store biter er enklere å rense bort.

Fres løk, chili, ingefær, sitrongress og hvitløk i litt olje i en stor kjele. Hell over hvitvin, eller bruk noe annet for å få syre. Eplemost eller eplejuice synes jeg ofte er en god erstatter om jeg ikke har hvitvin tilgjengelig. 

La det koke litt inn før du heller over en boks med kokosmelk.

La det få et oppkok, før du har over skjellene. Sett på lokk, og la skjellene dampe og ta til seg smak. Blåskjellene er klare når de åpner seg. Åpner det seg ikke. Kast det. 

Hell av i et dørslag etterhvert som skjellene er klare. Ha suppa tilbake i kjelen. Rens bort mest mulig av krydder og urter fra skjellene. Ha de i en dyp bolle, og hell den klatre suppa over.

Server blåskjellene med suppa, og kanskje litt godt brød. Pass på at alle får seg litt deilig thai suppe til å slurpe i seg skjell med smak.

Velbekomme! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør